יום שישי, 15 ביוני 2012

סין מתכוננת להישג נוסף בחלל

בספטמבר האחרון שיגרה סין את תחנת החלל טיאנגונג-1 למסלול סביב כדור הארץ. תחנת החלל הסינית היא חלק ממדיניות לאומית שמטרתה להשיג הישגים בחלל שרק מעצמות על יכולות להם. יתכן שזה קשור גם לכך שארה"ב לא מאפשרת לסין לשלוח אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית.
חודש וקצת לאחר מכן שוגרה החללית שנז'ו-8, ללא צוות אנושי (רק בובות ריסוק), וביצעה היצמדות לטיאנגונג-1 פעמיים, ואחר כך שבה לארץ.
להלן דיווח חדשות מסין באנגלית לאחר נחיתת השנז'ו-8:



זה היה כמובן ניסוי לקראת טיסת צוות אנושי, שבתחילה לא הוצהר אם יטוס בטיסה הבאה או בזו שאחריה, אבל לאחרונה דווח באופן רשמי על טיסת השנז'ו-9 עם צוות של שלושה טייקונאוטים.

השיגור ייערך ככל הנראה מחר (שבת) בצהריים לפי לפנות בוקר שעון ישראל, ואני לא מצפה לשידור ישיר כמו שהתרגלנו בשיגורים מערביים.

שנז'ו-9 תשוגר על גבי משגר לונג-מארש 2F ממתקן השיגור ג'יוּקואן שבמדבר גובי. המשגר יביא אותה למסלול הקרוב למסלול של טיאנגונג-1, ויומיים לאחר מכן יבצעו הטייקונאוטים היצמדות ידנית. הנפח של תחנת החלל הסינית אינו גדול, ולכן רק שני אנשי צוות יגורו ויעבדו בתוכה, בזמן שהשלישי ישהה בחללית השנז'ו, שתהווה גם את רכב המילוט במקרה חירום. הטייקונאוטים ישהו בתחנה קרוב לשבועיים ויבצאו ניסויים מדעיים שונים. לאחר שהות זו הם יפרדו מהתחנה וישובו בתוך תא הצוות של השנז'ו חזרה לקרקע.

משגר הלונג-מארש מובל לכן השיגור
CREDIT: China Manned Space Engineering
עוד עובדה חשובה ומיוחדת היא שבטיסה זו תטוס הטייקונאוטית הסינית הראשונה. זו החלטה מודעת, שכן גם בצוות הגיבוי יש אשה אחת, ושתיהן צורפו באותו הזמן למשימה זו. לשתיהן רקע דומה - טייסות עם נסיון מבצעי בחיל האוויר הסיני, ושתיהן נשואות ולאחר לידה. מסתבר שאלה קריטריונים לבחירת אסטרונאוטים ממין נקבה.
שתי הטייקונאוטיות מושכות את תשומת הלב של התקשורת למשימה, וזה מצד אחד חשוב, אבל מצד שני זה נובע מתוך כך שנוכחות נשית בטיסות לחלל היא עדיין נדירה, אפילו במאה ה- 21.
אז אם כבר שווה להזכיר שתאריך השיגור (על פי התכנית), ה- 16 ביוני, יהיה זה גם יום השנה ה- 49 לשיגור הווסטוק-6, שבו טסה ולנטינה טרשקובה, האשה הראשונה בחלל.
שני צוותי השנז'ו-9

נאחל בהצלחה לצוות השנז'ו-9 במשימה מאתגרת מאד, וזכרו - ככל שיותר אנשים יישלחו לחלל, כך יגיע מהר יותר תורנו. ;)


2 תגובות:

  1. מגניב ביותר.

    למה האמריקאים לא מאפשרים לסינים לשלוח אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינ"ל? זה נראה לי מטופש ורק יגרום לסין להיות יותר תחרותית לגבי החלל (אז בעצם, אולי זה טוב, בטווח הרחוק והרחוק מאוד).

    אז מי יכבוש את מאדים קודם, אמריקה או סין?

    השבמחק
  2. יואב, המשפט האחרון גאוני. הלוואי ואזכור אותו מחר בבוקר ואתחיל להפיץ אותו.

    galicola, השאלה במשפט האחרון שגויה. השאלה היא "מי יכבוש את אמריקה קודם, מאדים או סין"...

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.