יום ראשון, 17 ביוני 2012

שובו של מטוס החלל הסודי

שדה התעופה בבסיס חיל האוויר ונדנברג שבקליפורניה היה פנוי מכלי טיס כשהופיע בשמיים רכב קטן ממדים. הרכב, שאורכו הכולל קטן מתשעה מטרים ומוטת כנפיו 4 מטרים וחצי, פרש את כני הנסע שלו והנמיך לקראת הנחיתה.
ללא מנועים, ללא טייס ובאופן אוטונומי לחלוטין, נחת רכב החלל נחיתה מושלמת על מסלול הבטון, לאחר 468 ימים בחלל. הפקודה היחידה שקיבל לקראת הנחיתה היתה "חזור הביתה".


גם כשכתבתי על ה- X-37B בדצמבר האחרון, לאחר שהוחלט לדחות את מועד חזרתו, לא היה ברור מהי משימתו. מאחר ומדובר בכלי טיס של חיל האוויר האמריקאי, הועלו השערות הקשורות בעיקר לענייני מודיעין ולוחמת חלל. הסינים, למשל, 
טענו שמדובר בריגול אחר תחנת החלל החדשה שלהם.

דוברים של כנף החלל מספר 30 של חיל האוויר האמריקאי ושל משרד ההגנה ציינו שמשימתו של מטוס החלל היא להוות פלטפורמה לניסוי מערכות חלל חדשות, לפני הפיכתן למבצעיות. עד כה לא ניתן היה לנסות חומרה חדשה כמו למשל חיישן חדש או מצלמה בתנאי חלל מלאים, ולהשיבם חזרה לבדיקות. כלי טיס זה נועד כדי לענות על צורך זה. לפי ההודעות לעיתונות.

Credit: US air force/AP

גם ללא ספקולציות, למדתי שני דברים מעניינים ממשימה זו. ראשית, שלא ניתן להסתיר דברים בחלל. למרות שהמסלול של כלי הטיס לא פורסם, אסטרונומים חובבים זיהו אותו מהר יחסית, והמסלול שלו פורסם ברחבי האינטרנט (האתר Heavens-Above הציג בקביעות נתוני צפייה מעודכנים). כשה- X-37B שינה את מסלולו, מצאו אותו מחדש תוך יומיים-שלושה. כל זאת ללא אמצעי ביון או משאבים של גופים גדולים.

שנית, נחיתת-דאייה אוטונומית ומדוייקת היא תצוגת תכלית מרהיבה של טכנולוגיה חדשנית בת-זמננו, שמדגימה כמה מרגש לחיות בתקופה הנוכחית.
ועוד משהו - למי שעדיין שואל היכן המכונית המעופפת שהבטיחו לו, אז הנה, אוטונומיה מתקדמת כבר קיימת, אז למה אנחנו בכלל נוהגים עדיין במכוניות?!

___________________________
רשומה קודמת על ה- X-37

2 תגובות:

  1. מפה הדרך לטוס במכוניות בחלל באמת כבר קצרה מאד. לא הבנתי רק למה הוא נקרא מטוס חלל ולא חללית? מה בדיוק ההבדל? באנגלית זו מעבורת זעירה.

    השבמחק
  2. אין הבחנה חד משמעית. רק סמנטיקה.
    אני לא הייתי קורא לזה מעבורת כל עוד הוא לא נושא אנשים.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.