יום חמישי, 27 ביוני 2013

בקרוב בחלל - מהדורת 2013

בחודשים הקרובים יטוסו לא מעט לווינים וחלליות למשימות מעניינות למדי. חוץ מהעובדה שהשנה נפתח חלון הזדמנויות לשיגור חלליות למאדים, ושיש כמה מדינות מלבד ארה"ב ורוסיה שמשגרות השנה חלליות מתקדמות, גם מגוון חלליות המטען שטסות אל תחנת החלל יגדל בחודשים הקרובים.



הרשימה שלהלן מכילה חלק מהשיגורים שמתוכננים להמשך 2013. שיגור לחלל הוא תמיד אירוע שמעניין לצפות בו, ואם אתם מעוניינים, אני משתדל להתריע מראש לפני שיגור מעניין בדף הפייסבוק של הבלוג או בטוויטר, ובמיוחד על שיגורים שמשודרים בזמן אמת. קחו בחשבון שתאריכי שיגור עלולים להידחות מסיבות מגוונות, אז אל תיתפסו לתאריך. 
השתדלתי להתמקד במשימות מדעיות, טיסות אל תחנת החלל הבינלאומית, ומשהו אחד נוסף שפשוט לא יכולתי להשמיט. לתשומת לבכם, כל המשימות להלן הן רובוטיות למעט אחת.
כאמור, מלבד המשימות המתוארות להלן, מתוכננים עוד שיגורים רבים של לווינים מסחריים, לווינים להוכחת טכנולוגיה ולווינים צבאיים.


משימות מדעיות

בנובמבר יפתח חלון ההזדמנויות הדו-שנתי לשיגור חלליות למאדים. הפעם עשויים ההודים להצטרף למסע הבין-פלאנטרי, ואם כן, הם יהיו המדינה החמישית אחרי ארה"ב, רוסיה (במקור בריה"מ), האיחוד האירופאי ויפן שמעזה לעשות זאת.
מתוכננות גם שתי משימות לירח, כשהמיוחדת בהן היא תוצרת סין, שהולכת לנחות על פניו אחרי עשרות שנים שאיש לא טרח לעשות כן.
בנוסף יטוסו עוד מספר משימות מדעיות מגניבות למדי.

IRIS

לווין תצפית של נאס"א בתחום על-סגול שיצפה בשמש ויספק מידע שעשוי להסביר את הטמפרטורה הגבוהה של עטרת השמש. הלווין יגיע למסלולו באמצעות טיל פגאסוס המשוגר ממטוס.
השיגור ישודר בזמן אמת בתאריך 28/6. לצפייה לחצו על הקישור הזה.
הלוגו היפה של משימת IRIS



Sprint-A

לווין מדעי קטן של JAXA, שיצפה בתחום העל-סגול על האטמוספירה של כוכבי הלכת במערכת השמש, ועל הפלזמה הזורמת בין כוכב הלכת צדק וירחו הקרוב איו.
הלווין ישוגר החל מה- 22 באוגוסט באמצעות משגר אפסילון מאתר השיגור אוצ'ינורה שביפן. זהו השיגור המבצעי הראשון של משגר מסוג זה.
Sprint-A קרדיט: JAXA


GAIA

חללית מדעית של ESA שתוצב בנקודת שיווי המשקל L2 של מערכת שמש-כדור הארץ, ותבצע מדידות מדוייקות של מיקום ומהירות יחסית של כמיליארד כוכבים בגלקסיה שלנו ובגלקסיות הסמוכות, מידע שיעשיר את הידע שלנו לגבי המבנים של גלקסיות וצבירי גלקסיות.
גאיה תשוגר על גבי משגר סויוז מגיאנה הצרפתית ב- 19 בספטמבר.
GAIA
קרדיט: ESA



LADEE

חללית של נאס"א שתיכנס למסלול סביב הירח, תבצע מדידות של הסביבה הקרובה לפני הקרקע של הירח, ותדגים תקשורת לייזר עם כדור הארץ.LADEE תשוגר על גבי משגר מינוטאור של חיל האוויר האמריקאי ב- 6 בספטמבר.

LADEE במהלך בדיקות.
קרדיט: NASA



Chang'e-3

רכב קרקעי רובוטי של סוכנות החלל הסינית ישוגר אל הירח החל מתאריך 4 באוקטובר. זו תהיה הנחיתה הראשונה על הירח ב- 37 השנים האחרונות, וכפועל יוצא גם המכשור המדעי שעל גבי הרובר יהיה מתקדם בהרבה על מה שנעשה בשנות ה- 70.
זו משימה שבהחלט יהיה שווה לעקוב אחריה.


Chang'E-3



MAVEN

החללית מייבן מתוכננת לטוס למאדים כדי להיכנס למסלול סביבו. מסלול שיורד לתוך האטמוספירה הדלילה של כוכב הלכת ויאפשר לחללית לאסוף מידע חדש אודות האטמוספירה שלו.

MAVEN
קרדיט: NASA



Mangalyaan (שם בלתי רשמי)

החללית הראשונה של סוכנות החלל ההודית שתטוס למאדים. לא הרבה ידוע עליה, אבל זה יהיה הניסיון הראשון של ההודים לשלוח חללית למרחב הבין-פלאנטרי.



טיסות לתחנת החלל הבינלאומית

פרוגרס

חללית מטען של רוסקוסמוס, סוכנות החלל הרוסית, תשוגר מבאיקונור שבקזחסטן עם אספקה לתחנת החלל הבינלאומית ב- 27 ביולי.
חללית מטען פרוגרס. קרדיט: NASA


HTV-4 (קונוטורי)

חללית מטען של JAXA, סוכנות החלל היפנית, תשוגר בפעם הרביעית לתחנת החלל הבינלאומית עם ציוד ואספקה לצוות האסטרונאוטים שחיים בה.
חלון השיגור הוא החל מ- 5/8 ועד סוף ספטמבר.
חללית קונוטורי בדרכה לתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA



Cygnus

חללית האספקה החדשה של אורביטל תשוגר בפעם הראשונה ב- 9 בספטמבר לטיסת הדגמה, במהלכה תעגון לראשונה בתחנת החלל הבינלאומית. הסיגנוס תשוגר באמצעות משגר אנטארס שזו תהיה הטיסה המבצעית הראשונה שלו. בזאת תהפוך אורביטל לחברה המסחרית השניה שמשגרת חלליות אספקה מתוצרת עצמית אל תחנת החלל הבינלאומית.
הדמייה של חללית "סיגנוס"


Soyuz

שלושה אסטרונאוטים יטוסו בחללית הסויוז להשלמת "משלחת 37" בתחנת החלל הבינלאומית. הצוות ישוגר בחללית סויוז ב- 25 בספטמבר ויגיע לתחנת החלל במסלול המהיר שנמשך 6 שעות בלבד.


משלחת 37 לתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA


Dragon

ב- 11 בנובמבר מתוכנן שיגור נוסף של חללית המטען המסחרית של SpaceX לתחנת החלל הבינלאומית.
זו תהיה הטיסה המבצעית השלישית של הדרגון.
אחד הניסויים המעניינים שהדרגון יעלה לתחנת החלל הוא מדגים טכנולוגי של תקשורת לייזר בין תחנת החלל ובין הקרקע.
חללית "דרגון" מתחברת לתחנת החלל הבינלאומית. קרדיט: NASA

Cygnus

ב- 8 בדצמבר מתוכנן השיגור המבצעי הראשון של הסיגנוס, שיישא ציוד ואספקה לתחנת החלל הבינלאומית.


Nauka

בדצמבר, אם כי תתכן דחייה של השיגור לעומק 2014, ישוגר מודול רוסי חדש לתחנת החלל הבינלאומית. הנאוקה תחליף את המודול פירס (Pirs), הישן והצפוף ותשמש למגורים ולעבודה. יחד עם המודול החדש תגיע לתחנה גם הזרוע הרובוטית של סוכנות החלל האירופאית.


משימות מעניינות אחרות

עמוס-4

יש השנה מקום לגאווה ישראלית: לווין התקשורת הגדול של חברת "חלל-תקשורת" הוא הלווין הגדול ביותר שתוכנן ונבנה בתעשייה האווירית לישראל. ישוגר באמצעות משגר זנית מבאיקונור בשבוע שלפני ראש השנה.

עמוס-4


כמו כן מתישהו הקיץ צופים שישוגר לווין אירני, אבל נכון לעכשיו לא ברור עד כמה זה באמת הולך לקרות כי אין פרסומים רשמיים.
בכל מקרה, המשך השנה הולך להיות מעניין מאד.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.