יום שבת, 3 בנובמבר 2012

נציגתנו על מאדים

יקח עוד זמן עד שאנשים יוכלו לצעוד על אדמת מאדים, ובינתיים אנחנו נאלצים להסתפק בעיניים הרובוטיות ששלחנו לשם.
התמונה הבאה שוחררה אמש, והיא ענקית במלוא מובני המילה. צריך להתבונן בה בגודל מלא כדי להתרשם ממכלול הפרטים שניתן לראות בה.
לשם כך יש לפתוח את התמונה באמצעות לחיצה על הלחצן הימני בעכבר, ובחירת פתיחה בטאב חדש, או אפילו להוריד את התמונה למחשב שלכם. כדאי לכם. אני אחכה בהמשך אחרי הקיפול.



תודה שחזרתם.
התמונה הזו מזכירה לנו שעל העולם הזר והעוין הזה, הרחוק מאיתנו מיליוני קילומטרים, הנחתנו מכונה שמייצגת את עילית הטכנולוגיה האנושית. אני סבור שאפשר להרגיש גאים בהישג בשם האנושות כולה, הרי זו מכונה שהורכבה ממערכות שעליהן עמלו אלפי אנשים בעשרות מדינות מכל רחבי העולם.
זו גם מערכת שמציגה תקדימים טכנולוגיים חדשניים ומעוררי השראה, והפוטנציאל שלה להשיג נתונים מדעיים הוא  גדול בהרבה מכל קודמיה.

קיוריוסיטי נמצאת עכשיו באתר רוקנסט (Rocknest), אזור סחוף חולות אך משובץ בסלעים מסוגים שונים. בתמונה אפשר לראות את מצבם של חלק מגלגלי האלומיניום של קיוריוסיטי, שבנסיעה הקצרה שלה מאתר הנחיתה הספיקו להינזק מעט. אפשר גם להעריך את מצב המצלמות שעל עמוד התצפית של הרובר (ומצבן מצויין!), ואפשר להתרשם מכמות החול והחצץ שעל סיפונו (פחות מהכמות שהיתה לפני תחילת התנועה).

ברקע רואים את הר שארפ, ואת רצועת הדיונות הכהה שמונעת גישה באזור זה של מורדות ההר.
התמונה מורכבת מעשרות תמונות שצולמו על ידי המצלמה MAHLI שעל הזרוע הארוכה ומרובת המפרקים של קיוריוסיטי. זו גם הסיבה שאין זכר לזרוע עצמה מלבד צל בחלק התחתון של התמונה.

התמונה הבאה מראה את MAHLI בפעולה. זו גם הפעם הראשונה שאנחנו רואים אותה עם מגן האבק פתוח.


אגב, אפשר לראות את מצלמת הזרוע גם בתמונה הראשונה. ההשתקפות שלה מופיעה במראה הקמורה של מצלמת הלייזר ChemCam שבראש עמוד התצפית של קיוריוסיטי, זו שנראית כמו עין גדולה. 

את התמונות המגיעות ממאדים אפשר למצוא באתרים http://mars-ogler.com/ או http://curiositymsl.com/.

עדכונים וחדשות מצוות קיוריוסיטי אפשר לקבל בזמן אמת באמצעות מעקב בטוויטר אחרי MarsCuriosity

__________________________________________

קרדיט לתמונות: NASA/JPL

8 תגובות:

  1. תודה רבה לך שאתה מרשה לנו לדעת שנאסא *לא* עושה הכל לבד, בניגוד ללתת את ההרגשה ש מגיעה מכיוון התישקורת; כאילו נאסא יחידה בתחומה ואין עוד בילתה.
    אני משוכנע שהדבר היחיד שהמתוחכמים עשו זה עצם השיגור, ושעוד סוכניות חוץ מהן בעלות הרשאה לקבל דיווחים בזמן אמת ישירות מהרובוט.

    מזל שיש אינטרנט - שונא תישקורת יחיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. נאסא אמנם לא מייצרת כל פיפס בעצמה אבל שום דבר מהפרוייקט הזה לא היה מתרחש מבלעדיה. זה שהם הוציאו עבודות למיקור חוץ לא מוריד כהוא זה. מבחינתי, בכל פרוייקט של נאסא, כל הקרדיט לנאסא. זאת מבלי להפחית בערכם של הקבלנים החיצוניים שזכו לתרום משהו ממרכולתם.

      מחק
    2. לנאס"א אכן מגיע הקרדיט על הביצוע, אבל ההישג גדול הרבה יותר ומשפיע על כלל האנושות. אפשר למנות הישגים נוספים של האנושות כמו הנחיתה על הירח, פיצוח האטום, המצאת שבבי הסיליקון והדברת האבעבועות השחורות, למשל.
      הם כולם הושגו על ידי ארגונים וחברות מסויימים שהקרדיט מגיע להם, ואנחנו עדיין יכולים להיות גאים בהישגים האלה כחברים בגזע האנושי, כי הם משמעותיים הרבה יותר מההיבט המסחרי, הצבאי או התועלתי שלהם.

      מחק
  2. לא מבין איך זה שלא רואים את הזרוע הרובטית מחוברת לרובר. משהו פה לא מסתדר לי.

    השבמחק
    תשובות
    1. בצד התחתון של התמונה נמצא המפרק הראשון של הזרוע ליד הגלגל. אם תסתכל טוב תראה שיש שם אזור אפור שלא מתחבר באופן מושלם לחלקים שמסביבו. לשם מתחברת הזרוע, אבל בגלל שזה מפרק, אז אפשר להזיז אותה כך שלא תסתיר את הגוף באף תמונה.

      מחק
  3. ברוח התגובה שלמעלה, אציין שהקונספירציה פה כבר ברורה - הרי רואים עקבות ליד הרובר, ברור שקיוריוסיטי מעולם לא עזבה את כדה"א.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה מדבר על ה"עקבות" שבצד שמאל של התמונה?
      אתה מוזמן להציץ בתמונה הבאמת-ענקית ולראות את הצורה של העקבות האלה. הם לא אנושיים... מדובר בחפירה כלשהי של קיוריאוסיטי, לפי איך שזה נראה.
      https://planetary.s3.amazonaws.com/assets/images/4-mars/2012/20121101_curiosity_self-portrait_20121031_PIA16239.jpg

      מחק
  4. נראה כמו טיול גיפים באזור מצפה..
    :-)

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.