יום רביעי, 20 ביולי 2011

התגלה ירח רביעי לפלוטו!

תמונות מטלסקופ החלל האבל מראות בבירור ירח קטן נוסף הסובב את כוכב הלכת הננסי פלוטו:
צירוף של שתי תמונות כדי להראות את תנועת הירחים.
Credit: NASA
שמו של הירח "החדש" הוא P4, אבל זה זמני. לא נשמע רומי מספיק. בילדותי היתה לי חוברת שנקראה "הכוכבים במסילותיהם" או משהו דומה, ובה היה מידע על מערכת השמש. אני זוכר בבירור שרוב הנתונים על פלוטו היו מסומנים בסימן שאלה. היום אנחנו יודעים עליו הרבה, וזאת בזכותו הכמעט בלעדית של טלסקופ החלל האבל.

אבל האבל כבר מיושן ונכה, ובלי מעבורות חלל לא תיתכנה עוד פעילויות תחזוקה. לאחרונה הזדעזעה הקהילה האסטרונומית לאחר שפורסם שטלסקופ החלל ג'יימס ווב, טלסקופ מודרני ומשוכלל ביותר שאמור להחליף את האבל, עומד בפני ביטול, וזאת למרות שכל החלקים שלו כבר סיימו למעשה את שלב הייצור. נקווה שלמנגנוני הביורוקרטיה האמריקאיים יש יותר שכל מאשר לועדת התקציב שהציעה זאת.

בשנת 2015 תתקרב החללית ניו-הורייזנס לפלוטו, ותלקט לראשונה תמונות ומידע מקרוב לכוכב הלכת הננסי, ואז נוכל לדעת על ההרכב שלו, על השדה המגנטי (אם קיים), על סוג הירחים שלו וכמו תמיד גם תגליות בלתי צפויות.

יהיה שווה לחכות. מי יודע, אולי היא תמצא דבר מה שנמצא במסלול סביב הירח הידרה?

4 תגובות:

  1. כבר כמעט שכחתי מהסיפור המעולה שלך - "מגע שני"

    העלית לי חיוך מאוד נדרש על הבוקר, למרות שהסיפור לא מאוד אופטימי.

    השבמחק
  2. רגע רגע, מה פירוש "כמעט שכחתי"? לפרס גפן כבר הצבעת? http://geffen.sf-f.org.il/geffen11/stageB/

    תודה :)

    השבמחק
  3. ביטול פרוייקט גיימס ווב הוא באמת בכייה לדור(ות) אלא שבתקופה שבה אמריקה עסוקה בחדלות פירעון, אובדן גיימס ווב מחוויר אל מול חשרת העננים של קריסת הכלכלה.

    השבמחק
  4. אני חולק על דעתך, משתי סיבות.
    ראשית - ג'יימס ווב כבר קיים. הוא לא תכנית על הנייר שאפשר להתחרט ולגנוז. רוב העבודה כבר נעשתה, ויהיה מטופש להשליך את מיליארדי הדולרים שכבר הושקעו בו. עם הקצאת התקציב, ובניהול נכון, אפשר להשלים את העבודה עד תום העשור.
    שנית - בשנים הקרובות יצאו משירות פעיל שלושת טלסקופי החלל הגדולים (האבל, ספיצר וצ'נדרה). בלי המשכיות תהיה עצירה בחקר החלל והאסטרונומיה לא רק בארה"ב אלא בכל העולם, וכאן מדובר גם על אלפי משרות. רובן, אגב, לא אקדמיות. בנוסף חשוב להבין שלהאבל יש תפקיד חשוב מאד בחינוך למדעים ובדחיפת בני נוער וסטודנטים ללימודי מדע והנדסה, והפסקת התגליות המדעיות בתחום האסטרונומיה היא פגיעה אנושה בעתיד גם מבחינה כלכלית. עם כל הצרות הכלכליות, אני לא חושב שארה"ב מעוניינת לוותר על הובלת העולם בתחומי הטכנולוגיה והמדע.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.