יום חמישי, 5 בספטמבר 2013

דיפּ-אימפקט אינה עונה

ציידת השביטים "דיפ-אימפקט" נקלעה לצרות.



החללית הקטנה הספיקה לבקר מקרוב את השביט טמפל-1 ולהפציץ אותו באמצעות קליע כבד כדי לחשוף את החומר שמתחת לפני השטח. לאחר מכן היא ביקרה את השביט הארטלי-2 והיתה לחללית הראשונה שמבקרת שני שביטים. לדיפ-אימפקט לא נותר מספיק דלק כדי להתקרב לשביטים נוספים, אז הגוף הבא שהיא עשויה לבקר ללא מאמץ הוא אסטרואיד קטן שיחלוף קרוב לכדור הארץ ב- 2020. בינתיים היא משייטת במרחב הבין פלנטרי, ומשמשת כמצפה לשביטים נוספים שחולפים במערכת השמש הפנימית. פרט לפעילויות המעטות הללו, מנהלים את דיפ-אימפקט "על אש קטנה", ובודקים את מצבה אחת לשבוע בערך.

השביט C/2012 S1, הידוע יותר בכינוי ISON הולך להיות אירוע השנה עבור אסטרונומים. הוא יעבור בחודשים הקרובים קרוב למאדים ואחר כך קרוב לכדור הארץ ועשוי לספק מראה נדיר ויפהפה בשמיים. השביט נע במסלול פרבולי לכיוון השמש, ויחלוף קרוב מאד אליה. לאחר המעבר הוא ימשיך במסלולו אל שולי מערכת השמש והלאה, אבל לא בטוח שבחתיכה אחת. הקירבה לשמש עלולה לרסק אותו לחתיכות קטנות, שימשיכו לנוע החוצה ממערכת השמש.

באוגוסט האחרון התכוונו לשלוח לדיפ-אימפקט פקודות לתצפית בשביט ISON, אך גילו שלא מתקבל שידור רדיו מהחללית.
כל עוד מתקבל מידע מהחללית, אפשר לדעת על מצבה אפילו אם היא אינה פועלת כשורה. במקרה הזה אין מידע כלל, אז לא ידוע האם יש סיכוי להציל את המשימה.
למרות זאת, על פי הדיווח הקצרצר, יש למומחי המשימה הבנה מסויימת של מהות התקלה ולכן גם תקווה כלשהי להוציא את החללית מהצרה אליה נקלעה. לצערי לא נמסרו פרטים.
למרות שהחללית סיימה שתי משימות בהצלחה יתרה, היא תיפקדה עד לאחרונה באופן כשיר לחלוטין, ולכן לא יוותרו עליה כל עוד יש סיכוי להפעיל אותה. 

[עדכון 20/9/2013: נאס"א הודיעה היום, כי משימת דיפ-אימפקט הסתיימה. סיבת הפסקת התקשורת אינה ידועה, אך יתכן שתקלה במחשב גרמה לאיבוד הכיוון של החללית וכך לאיבוד הכוון האנטנות לכדור הארץ ולקפיאת מערכות חיוניות.]

רשומות נוספות שכתבתי על דיפ-אימפקט:

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.