יום שלישי, 5 במרץ 2013

כיצד לצפות בתחנת החלל הבינלאומית?

צפייה בתחנת החלל הבינלאומית היא חוויה מרגשת ומגניבה לכל המשפחה, והיא דורשת מעט מאד עבודה על מנת להגשימה. להלן הנחיות עבור מי שחפץ בתצפית מסוג זה:


תחנת החלל הבינלאומית
קרדיט: NASA


הקדמה

כל ערב אפשר לראות לווינים חולפים בשמי הלילה, לפעמים אפילו במקומות מוארים כמו במרכז העיר. לא צריך לרכוש אמצעי תצפית כמו משקפת או טלסקופ, כי כל מה שצריך זה להסתכל מספיק זמן לשמיים, עד שרואים נקודת אור שנעה יחסית לכוכבים. לווין ייראה כנקודת אור שנעה לאיטה בשמיים, לרוב בכיוון כללי מצפון לדרום או להיפך. לווינים לא מנצנצים, לא מבצעים תמרונים נראים לעין, לא מחליפים צבעים ולא משנים את מהירותם באופן מהיר. אם מה שראיתם עושה דברים כאלה - זה לא לווין. מצד שני זו גם לא חללית של חייזרים, אבל מסיבות אחרות לגמרי.
האור שמגיע מהלווינים הוא אור השמש, שמשתקף במשטחים מחזירי אור כמו לוחות סולאריים, אנטנות ומקרני חום.
תחנת החלל הבינלאומית היא בפועל לווין, אבל גדול מאד, ועם לוחות סולאריים בעלי שטח ענקי, ולכן היא מסוגלת להופיע כנקודת אור בוהקת במיוחד. לצפייה בתחנת החלל ערך מיוחד לעומת כל לווין אחר, מאחר וחיים בה אנשים. כאשר היא חולפת מעל ראשנו, נמצאים האסטרונאוטים במרחק של כ- 400 קילומטרים מאיתנו בלבד!

כיצד נדע מראש מתי היא מגיעה?


שלב 1 - קבלת התרעה

שירות Spot the Station של נאס"א עובד נהדר. הכנסו לקישור, הזינו את מקום מגוריכם (גם עיר קרובה מספיקה), ומייל לקבלת התרעות. את תחנת החלל (כמו גם כל לווין אחר) ניתן לראות רק בערב או לפנות בוקר. אם אין סיכוי שתקומו מוקדם בשביל זה, סמנו שאתם מעוניינים בהתרעות לשעות הערב בלבד.
מייל ההתרעה כולל מספר פרטים - זמן, משך המופע, גובה מקסימלי וכיוון כללי של זריחה ושקיעה. לטעמי זה מעט מדי, ולכן -


שלב 2 - פרטים מלאים

כדאי מאד להכיר את האתר הותיק Heavens Above. האתר הוא מוקד ידע לכל מי שרוצה למצוא משהו מבין הדברים שזזים בשמי הלילה; שביטים, כוכבי לכת, ובעיקר לווינים.
בחרו את מיקומכם באמצעות בסיס הנתונים של האתר, ולאחר מכן תוכלו לקבל את רשימת המופעים הקרובה של תחנת החלל (ISS), של לווינים מסויימים או של כל העצמים הבהירים שאפשר לראות. ברשומה זו אתמקד בתחנת החלל בלבד.



הטור החשוב כאן הוא הבהירות (Brightness). ככל שערך זה נמוך יותר, כך המופע יהיה בהיר ומרהיב יותר. ככלל מתוך עיר גדולה יהיה קשה לראות משהו שבהירותו מעל 3.5+, ולא הייתי מתאמץ לצאת מביתי שבאזור המרכז בשביל מופע של מעל 2.0-.
מופע של 3.2-, כפי שהתרחש בשבוע שעבר, הוא כמעט הכי בהיר שתחנת החלל הבינלאומית מסוגלת להפיק, ולכן היה שווה את ההמלצה.
הפרט השני החשוב הוא הגובה המקסימלי, אבל אותו כבר קיבלנו בהתרעה משלב 1. הגובה נמדד במעלות מהאופק, כך שמעבר בזנית (כלומר ממש מעלינו) הוא בגובה של 90 מעלות. כמובן שככל שהמעבר גבוה יותר הוא יראה טוב יותר כי הוא לא יוסתר על ידי בניינים, למשל, ויאפשר זמן צפייה ממושך יותר.
ישנם מקרים שבהם המעבר על פני השמיים לא יהיה מלא - התחנה תעלם באמצע הדרך או תופיע כשהיא כבר גבוהה בשמיים. הסיבה לכך היא צל כדור הארץ; כשהתחנה עוברת בו, היא כמובן לא יכולה להחזיר את אור השמש.

לחיצה על התאריך (בטור השמאלי) פותחת את מפת השמיים שבאמצעותה אפשר לדעת היכן לחפש את התחנה וליד אילו כוכבים היא תעבור.



המפה מצויינת לבעלי ניסיון קודם באסטרונומיה, אבל אם זה נראה לכם מסובך מדי, הציצו במפה הבאה, שאליה מגיעים ממפת השמיים בלחיצה על "Ground Track" (ימין למעלה). כאשר תחנת החלל תטוס מעל השטח המוקף בעיגול, ניתן יהיה לראותה מהמקום שהגדרתם.




שלב 3 - הכנות לתצפית

אלא אם אתם גרים בבית שקוף, תאלצו לצאת החוצה על מנת לראות את תחנת החלל. רצוי למצוא מקום חשוך, אבל בעיר מספיק למצוא מקום שאינו תחת פנס רחוב. רצוי למצוא מקום שבו רואים כמה שיותר מהשמיים, רחוק מבניינים גבוהים או עצים שמסתירים את הרקיע. גם עננים עלולים להסתיר, אבל נגדם אין הרבה מה לעשות.

המעבר כולו נמשך פחות מעשר דקות, אבל רצוי להתמקם מספר דקות מוקדם יותר. כל הארוע מסתיים די מהר, אבל למרות זאת קחו ביגוד חם כי ברוח קרה מתחילים לרעוד תוך זמן קצר בהרבה.

אם למרות המפות אתם עדיין לא בטוחים מתי או לאן להסתכל, ישנן אפליקציות לסמארטפון בדיוק בשביל זה.
לאנדרואיד יש את האפליקציה החינמית ISS Detector שבאמצעותה אפשר לכוון את המכשיר לשמיים ולקבל חיווי של המיקום שבו אמורה להיראות תחנת החלל.
אם מי מהקוראים משתמש באפליקציית IOS טובה, כתבו לי ואוסיף אותה כאן.

הערה חשובה להורים: קחו את הילדים אתכם! זו פעילות מצויינת לילדים בכל גיל. זה מלהיב ומגרה את הדמיון, ויחד עם זאת לא מאוחר מדי לתוך שעות השינה, לא רחוק מדי, ולא נמשך יותר מדי זמן.


שלב 4 - מה רואים?

כאמור, רואים נקודת אור בוהקת שנעה לרוחב השמיים. אלא אם יש ברשותכם טלסקופ ענק, לא סביר שתראו יותר מכך. עם זאת, אתם עשויים להתקל בעוברי אורח שיתהו על מה אתם מסתכלים, אז להלן כמה פרטים שכדאי לזכור כדי לעשות רושם טוב:


  • תחנת החלל הבינלאומית היא אחת המערכות המורכבות ביותר שנבנתה על ידי בני אדם, ואחד המיזמים הבינלאומיים הגדולים ביותר בהיסטוריה.
  • היא כלי הטיס הגדול ביותר שהיה אי פעם במסלול סביב כדור הארץ. האורך שלה הוא כמעט 120 מטר, ומשקלה 450,000 קילוגרם.
  • היא נעה במסלול כמעט מעגלי בגובה של 400 עד 420 קילומטרים מעל פני כדור הארץ.
  • היא מאוכלסת ברציפות מאז נובמבר 2000 על ידי צוותים מתחלפים ששוהים בה מספר חודשים. נכון לעכשיו חיים בה שישה אסטרונאוטים שעוסקים במחקר מדעי מסוגים שונים.
  • קצת עצוב, אבל תחנת החלל הבינלאומית היא המתקן היחידי בחלל שבו נמצאים כיום בני אדם. 

סיכום

כמו בכל ארוע אסטרונומי, יש משתנים שאינם בשליטתנו, ומזג האוויר הורס מדי פעם הזדמנות טובה לתצפית. זה לא נורא! הזדמנות טובה לצפות בתחנת החלל מתרחשת אחת למספר שבועות, אז אם החמצתם הפעם, תוכלו לזכות בפעם הבאה.

ציד מוצלח ושמיים צלולים!
תחנת החלל הבינלאומית חולפת על פני השמש (למעלה מימין).
© Alan Friedman.
_______________________________
המפות הן מתוך האתר Heavens-Above.

12 תגובות:

  1. וואלה... כבר קרה מספר פעמים שראיתי נקודה לבנה, שנעה מדרום לצפון, במהירות קבועה, לא מנצנצת; ולא הבנתי מה אני רואה.
    עכשיו בזכות רשומתך אני יודע שזה לוויין.

    השבמחק
  2. אורי אביחיל30 במרץ 2013 בשעה 23:16

    מחכים להסבר על קיצור הדרך לתחנת החלל לשש שעות

    השבמחק
  3. מרתק!
    סחטיין על ההסבר המפורט!!
    ערן

    השבמחק
  4. הסבר מפורט ומלמד!!
    בתור עוקבת סדרתית של תחנת החלל הבינלאומית, אשמח להמליץ על שתי אפליקציות מעולות לiOS.
    ISS Finder ו- ISS spotter
    בכל אחת מהן יש רשימה של המעברים הצפויים בחלוקה למעברים נראים/לא נראים מהמיקום שהוגדר, מידע על כל מעבר (כיוונים, גובה במעלות, משך המעבר וכו׳) ואף דירוג להבלטת המעברים הטובים יותר. למתעניינים יש אפשרות לצפות במסלול התחנה בזמן אמת, לקרוא על חברי הצוות שבה ועוד..
    שווה ממש!

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מצאתי בגוגל פלי את האפליקציות האלה אבל יש iss detector ו heavens above
      תודה.

      מחק
  5. "תחנת החלל הבינלאומית היא המתקן היחידי בחלל שבו נמצאים כיום בני אדם."
    אין אפילו כאלה השוהים בחלל באופן ארעי? כלומר, אין כרגע אף משימה אחרת בה נשלחים אסטרונאטים לחלל?
    אם זה המצב, מתי מתוכננת משימה כזאת (שאינה קשורה ל-ISS)?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני בהחלט מבין את התדהמה.
      אין בימינו אף משימת חלל מאויישת מלבד משלחות לתחנת החלל הבינלאומית.
      כרגע מתוכננות משימות מאויישות נוספות ע"י האמריקאים, הסינים, ההודים ומספר קטן של חברות פרטיות. זה יקרה לכל המוקדם רק בעוד כמה שנים, וגם אז רק טיסות ניסוי או טיסות לתחנת החלל.

      מחק
  6. תודה על ההדרכה המפורטת!
    בזכותך יצאתי היום, עם הילדים, וצפינו במעבר תחנת החלל (בהירות 3.4 מינוס. הכי בהיר כמעט שיש).
    הם נהנו! נופפו ל"חללית" לשלום. היה כייף!
    תודה!

    השבמחק
  7. מה עם הטיסות המסחריות לתחנת החלל - האם הם עדיין קיימים? אם הילד שואל, האם אוכל להגיד לו כמה הוא צריך לחסוך כדי לנפנף לנו משם לכאן?

    השבמחק
    תשובות
    1. היום אין טיסות של אנשים פרטיים, אלא רק נציגים של סוכנויות החלל השותפות בתחנה.
      בעוד שנים ספורות יתחילו לטוס כמה חלליות חדשות שנועדו להטיס נוסעים, וטיסות מסחריות מתוכננות החל מתחילת העשור הבא.
      זה יהיה יקר מאד בהתחלה, אבל ככל שההיצע יגדל, המחיר ירד. אני לא חושב שהמחיר יגיע למחירי טיסות "ארציות" ב- 20 שנה הקרובות, אבל מי יודע? יש למה לשאוף.
      אני יכול גם להציע משהו אחר. התחום הזה הולך ומתפתח בקצב, אז אולי במקום לחסוך לטיסה יהיה יעיל יותר להשתלב בתעשייה ולגרום לזה לקרות יותר מהר ויותר בזול?

      מחק
  8. שלום,יש לי שתי תמונות שאני צילמתי בשתי התמונות מופיע כדור מואר וברור בטווח לא רחוק מהשמש , פניתי לאנשים מביני עניין אמרו לי שיכול להיות שזה לווין,חשוב לי מאד לדעת אם אכן צילמתי לווין או שזה כוכב שתי התמונות מאווד יפות ומעניינות אשמח לשתף בכדי לפענח את התמונות

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.