יום שבת, 25 באוגוסט 2012

הנשר נחת

לפני כשנה פרסם רנדל מונרו, המוכר בתרבות האינטרנט כיוצר הווב-קומיקס XKCD, את הגרף הבא:
מקור:  http://xkcd.com/893/
בתרגום חופשי: מספר בני האנוש החיים שהלכו על פני עולם אחר.

בין השנים 1969 ו- 1972 נחתו על הירח שש פעמים, כל פעם שני אסטרונאוטים שונים. בסך הכל 12 אנשים. תוכנית אפולו בוטלה לפני 40 שנה ומאז לא טס איש מעבר למסלול נמוך סביב כדור הארץ.

מתוך שנים-עשר האסטרונאוטים הללו ועד היום מתו שלושה - ג'יימס אירווין נפטר מהתקף לב בגיל 61. אלן שפרד, האמריקאי הראשון בחלל, נפטר מלוקמיה בגיל 74. פיט קונרד נהרג בתאונת אופנוע בגיל 69.
שלושתם מתו בנסיבות אנושיות מאד, רגילות כל כך.
רנדל מונרו מסמן בגרף שלו עבור האסטרונאוטים שדרכו על הירח, שסטטיסטית תוך 20 שנה בממוצע, לא יישאר איש מהם בחיים, כי הם כולם כבר אנשים זקנים.

אל רשימת האסטרונאוטים שאינם עוד הצטרף היום ניל ארמסטרונג. האסטרונאוט ששמו הפך לאגדה בזכות היותו הראשון שדרך על אדמת הירח. ארמסטרונג עבר ניתוח מעקפים בשבועות האחרונים ואני מנחש שמותו קשור למחלת הלב שממנה סבל (טרם התפרסמה הודעה רשמית על נסיבות מותו). בסופו של דבר, גם הוא כבר לא היה צעיר.

ניל ארמסטרונג (1930-2012)
קרדיט: NASA
מותם של האסטרונאוטים בנסיבות טבעיות הוא כמובן בלתי נמנע, אבל חוסר ההמשכיות של ההשגים שאליהם הגיעה האנושות באמצעותם, הוא הגורם הבעייתי, כי אנחנו שוכחים בקלות. גם הדור שזכה לחוות את רגעי הנחיתה ילך וידלדל עם השנים, וכבר היום יש רבים שמסרבים בבורותם להאמין שכלל היתה נחיתה על הירח, ומבטלים כלאחר-יד את שפע הראיות שמוכיחות זאת.

באלט-טקסט של התמונה שלמעלה הופיע הכיתוב הבא:
"היקום בוודאי מזוהם בקברי תרבויות בעלות פלנטה יחידה אשר עשו את ההחלטה הכלכלית ההגיונית שאין שום סיבה לטוס לחלל - כל אחד מהם התגלה, נלמד ונותר בזכרון אלה שעשו את ההחלטה הבלתי הגיונית."
כולי תקווה שממשלות וחברות פרטיות כאחד יחזרו לשאוף להגיע אל הכוכבים. כי רובוטים על מאדים זה נחמד וחשוב, אבל אין תחליף לאדם הצועד על עולם אחר.

18 תגובות:

  1. מילים כדורבנות.
    כמה עצוב שהגרף הזה הולך ומתממש...

    מצטרף לתקוותך, עם כי לי נראה שגורל המחקר המאויש של החלל נמצא בידי מנהיגי 2-3 מעצמות מחד, ומדענים בכמה תחומים ספיציפיים מאידך. כלומר, כל עוד לא תהיה פריצת דרך משמעותית בתחום ההנעה (+כמה תחומים נוספים, פחות מובהקים) אז רק רצון פוליטי של מנהיגי מעצמות-על יקדמו את הנושא.

    השבמחק
  2. לדעתי חברות פרטיות ושאפתניות יכולות להשיג את זה קודם, ואולי הם ידרבנו את הממשלות כדי שהנדל"ן לא יפול לידיים פרטיות.
    או הסינים :)

    השבמחק
  3. מכיוון שעדיין לא קיבלנו הוכחה חד משמעית לכך שחייזרים ביקרו כאן הרי שההחלטה להישאר על הפלנטה נשארת החלטה הגיונית לגמרי. אולי היקום מלא בתרבויות שנחרבו כי טסו לחלל וכילו את המשאבים שלהן על הרפתקאה מיותרת?

    השבמחק
  4. אין זו אגדה שבן אדם רוצה תמיד לדעת על הלא נודע. זה דבר לא מוסבר אשר אנושות לא יכול להתגבר עליו! אחרי ניל ארמסטרנג יהיו עוד אנשים אחרים שיהיו בפלנטות אחרות. למה? משום שהלא נודע אולי מספר על משהו שקרה לאנושות בעבר וזה נשאר בזכרון שלו. לפי דעתי מה שאנחנו מחפשים בפלנטות אחרות ובמקומות אחרים הינו תוצר לוואי של מה שהיינו בעבר. דבר שהיה פעם קיים ונשאר בזכרוננו.

    השבמחק
  5. עדו, הצורך לצאת אל הכוכבים אינו קשור כלל לקיומם או אי-קיומם של חייזרים.
    וניהול משאבים? דוקא הישארות על כדור הארץ היא השיטה שתבטיח מיצוי של המשאבים, שהרי יש הרבה מהם בשאר הפלנטות.

    השבמחק
  6. זה הרי ידוע לכולנו אשר נאס"א לפני הכל מחפש משאבים, אני מסכימה איתך שזה בעצם היה הרעיון מלכתחילה, אך נאס"א הודה גם בעבר על קיומם של חייזרים עם סיכוי של 99%.

    השבמחק
  7. הדס, ההצהרה לגבי חייזרים למיטב זכרוני לא היתה הצהרה רשמית של נאס"א. אשמח לקישור אם יש.

    השבמחק
  8. לגבי הלינק ההוא אני צריכה להודות שכתוב 99% סיכוי לחיים במאדים. אך, אתה יכול לפנות ללינק:

    http://weeklyworldnews.com/aliens/37178/nasa-confirms-alien-invasion/

    http://www.space.com/13991-alien-planet-discoveries-kepler-earth-twin.html

    http://youtu.be/yjjftMK2HHM

    מה שנכון למצוא חיים במאדים אינו אך ורק למצוא חומרים מכיוון שמצאו שם מתאן וזה אחד הסיבות לחיים או על המאדים ו/או מתחתיו. משאבים אפשר למצוא גם בכדור הארץ אך הרצון של נאס"א לא רק למצוא חיידקים ומים. לפחות לפי סטיבן הוקינג זה אפשרי גם בשנים הקרובים.

    השבמחק
  9. היי . אתה זה שהבאת ציטוט שטוען שכלכלית אין סיבה לצאת לחלל. אם אין סיבה אז אין סיבה. אם יש סיבה אז למי אכפת אם נשאיר את חותמנו או לא, העיקר שיש בזה כסף..

    השבמחק
  10. אפשר לבדדוק את הלינק הזה גם:

    זה מאתר הרשמי שלי נאס"א

    http://www.nasa.gov/topics/solarsystem/features/dna-meteorites.html

    השבמחק
  11. הדס, ברשותך לא אתייחס לכתבות העיתונות שאינן ציטוטים רשמיים של נאס"א, כי התקשורת מלאה בשטויות. על חלקן כתבתי: http://nicecriticalmass.blogspot.co.il/2010/09/blog-post_30.html
    http://nicecriticalmass.blogspot.co.il/2011/12/blog-post_06.html
    במיוחד סרטון העב"מים, שהוא דוגמה מצויינת לסרטון שלא רואים בו שום דבר ברור, אבל אפשר לקפוץ לכל מסקנה שרוצים. מעב"מים, דרך אלוהים, אל נאצים על הירח.
    הקישור לאתר של נאס"א מתאר מחקר שמראה סבירות טובה לכך שיתכן שחיים יווצרו גם בחלל. זה חשוב ומגניב, אבל כל עוד לא יודעים מה הופך ערמה של חומר אורגני למשהו חי, כל השאר הוא ניחושים ותיאוריות.
    לגבי חיים על מאדים - מי שקובע סיכוי של 99% בודה זאת ממשאלות לבו. אין לכך שום ראייה בשטח, ולאמצעים המדעיים הנמצאים היום על מאדים אין אפילו יכולת לבדוק את זה.

    עדו, כלכלה היא לא הסיבה היחידה לעשות דברים. היא כן נותנת סיבות לצורך תכנון לטווח קצר. לטווח הארוך צריך דברים שנותנים משמעות והשראה, שבלעדיהם אנחנו לא יותר מאשר חיות עדר חסרות בינה.

    השבמחק
    תשובות
    1. איך בכלח מחשבים את הסיכויים למצוא חייזרים באחוזים?? עפ"י נאסה - אם נחפש במאה פלנטות אקראיות חיים אז בוודאות באחת מהן נגלה חיים? אין פה עניין של הסתברות - יש כן או לא (מאה אחוז/אפס אחוז) . נכון לעכשיו התשובה היא לא, עד שיוכח אחרת.

      מחק
  12. בוודאי שעוד לא מדעי, אך הרצון הוא תמיד להגיע לדעת יותר וזה אחד הכוונות של נאס"א. זה היה כוונתי מלכתחילה.

    השבמחק
  13. בכל מקרה אם תרצה לקרוא פעם סיפור מדע בדיוני מוזמן לפנות לאתר שלי: www.moosazadeh-tora-bora.com

    השבמחק
  14. כלכלה היא לא הסיבה היחידה אבל מה למעשה השגנו מכך שאדם צעד על הירח?
    העובדה היא שלא המשיכו עם זה כי כמו עם האברסט גם כאן - חוץ מעצם ההישג לא הרוויח המין האנושי כלום מכך ששיגרו אדם לירח. כלומר שעדיף היה לחסוך את המיליונים שעלה הפרוייקט ולתת לנזקקים. נכון לעכשיו, אם בודקים עלויות , אין שום סיבה לחשוב שהמין האנושי צריך נציגים על המאדים יותר ממה שהוא צריך מקורות אנרגיה זולה ונקיה (אלא אם כן תגיד לי שעל המאדים יש תשובה לזה). ומה כל ההתפעלות מארמסטרונג? הוא בנה את החללית בעצמו בגראז' שלו? קוף מאולף היה עושה את רוב המשימות שעשו האסטרונאוטים ובדרך כלל יותר טוב. תעירו אותי כשנמצא דרך לחיות על המאדים.

    השבמחק
  15. התשובה היא סקרנות ומדע! ומדע הוא כסף!

    השבמחק
  16. עדו, אני אתחיל מהסוף. ארמסטרונג היה מהנדס מעולה וטייס מצויין. הוא נבחר לפקד על אפולו-11 כי זו היתה משימה שאפשר היה לבצע רק עם הצוות הטוב ביותר שהיה בנמצא. אני חושב שאתה מתבלבל עם הטיסות הראשונות (מרקורי), ששם האסטרונאוטים לא עשו יותר מדי במהלך הטיסה.
    לגבי התועלת שבנחיתה על הירח, זה בעיקר הוכיח לכולם שאפשר להשיג יעדים "בלתי מושגים". שיש למה לשאוף, שיש עתיד. אם כל הכסף ילך לנזקקים, לא תהיה שום התקדמות טכנולוגית. להיפך, תהיה נסיגה. כי בלי תכניות לעתיד, תוך דור או שניים אף אחד לא יבין יותר את הטכנולוגיה שהשגנו ואת הידע המדעי שצברנו. מכאן ועד לקריסתה של החברה האנושית הדרך קצרה מאד.
    אם זה עדיין לא משכנע, תזכור שבלי משימות החלל לא היו הטכנולוגיות שהביאו לנו את המחשבים של היום, את התקשורת המודרנית, את הטכנולוגיה הרפואית, את הנדסת התעופה והחומרים שמאפשרות תקני בטיחות מחמירים למבנים, מכוניות, מטוסים ומפעלי תעשייה. לא היה מיקרוגל, GPS, חיזוי מזג אוויר ועוד המון אמצעים המשמשים אותנו כל יום.
    האם אנחנו מוכנים לוותר על כל זה? האם אנחנו מוכנים לוותר על כל הטכנולוגיה שתומצא בשנים הבאות כתוצאה משאיפה להשגת יעדים "בלתי מושגים" חדשים?

    השבמחק
  17. אני, לא יודעת איך התגובה הזאת הגיעה בקצת איחור, אולי שלוש שנים. זה כבר אומר, שבמדע לפעמים יש יותר מאפס אחוזים ו/או 100 אחוזים. זהו שאלה של זמן. לפני שלוש שנים אמרו שאין מצב (אני מציינת שידיעה הזאת באה מנאס"א) שקיים PLANET X. הינה, היום הוכח סופית שישנו פלנטה תשיעית אשר דיברו עליו. הכל שאלה של זמן.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.