יום רביעי, 2 בפברואר 2011

זית מדולל בוודקה. מנוער, לא מעורבב


רשיון למזוג?
אני אפתח בהצגת תמצית דעתי בנושא:

הומאופתיה לא עובדת.


ראשית, הניסיון להסביר את שיטת הפעולה באופן פסאודו-מדעי מנוגד לעקרונות שעליהם מבוססים המדע והרפואה. עקרונות שבלעדיהם 
זיקנה היתה מראה נדיר כי רובנו לא היה מגיע אפילו לגיל 45, וכל הטכנולוגיה שמעצבת את חיינו לא היתה קיימת כי לא היו לנו חשמל, תחבורה המונית, תקשורת, או אפילו את רוב המזון שאנחנו רגילים לקבל כמובן מאליו.

שנית, ואת זה חשוב מאד להבין - השיטה המדעית מאפשרת לקבוע אם תופעה מסויימת תלויה בתופעה אחרת, למשל בקשר של סיבה ותוצאה, וזאת גם אם אופן הפעולה "שמאחורי" אותה תופעה כלל אינו ידוע.

לכן אפשר לקחת תופעה, למשל טיפול הומאופתי, ולבחון אותה מול קבוצת ביקורת שמקבלת טיפול זהה פרט לכך שהחומר שהם מקבלים הוא פלצבו (נטול ערך מבחינה טיפולית). את הניסוי עושים בשיטת הסמיות הכפולה (double blind), כלומר שהמטופל אינו יודע אם הטיפול אמיתי או לא, וגם המטפל אינו יודע האם החומרים שנתן הם אמיתיים.
בניסויים מסוג זה (והיו הרבה מאד כאלו על ידי גורמים מוסמכים רבים) התגלה שוב ושוב שאחוז המטופלים שהראו שיפור במצבם בקבוצה שקיבלה טיפול אמיתי ובקבוצת הפלצבו היה זהה.
באופן כזה מבודדים את מתן המרקחת ההומאופתית כפעולה שבאופן ברור ומובהק איננה משפיעה על תוצאות הטיפול.

כך 
בהחלט יתכן שאדם זה או אחר יחווה שיפור במצבו לאחר טיפול הומאופתי, אלא שלא הטיפול עצמו הוא שהואיל לו, אלא משהו אחר כמו עצם הביקור ותשומת הלב של המטפל, או שהגוף שלו היה מחלים מעצמו, או כל גורם אקראי אחר מלבד ה"תרופה" שקיבל.
מהסיבה הזאת אני לא יכול לקבל טענות כמו "זה הציל את החיים של אמא שלי" או "אחרי הטיפול הרגשתי הרבה יותר טוב". לא כי אני מטיל ספק בתוצאה, אלא כי הקרדיט אינו מוצדק! אין שום בושה בלהרגיש יותר טוב עקב אפקט פלצבו, זה אפקט מוכר למדע שקיים בטיפולים רפואיים מכל סוג, ויכול להשפיע גם על 30% מהמטופלים! זה סיכוי לא רע ואסור לזלזל בכך, אבל צריך לזכור שטיפולים "רגילים" כמו אנטיביוטיקה, חיסונים, וכל תרופה או טיפול שאושרו לשימוש על-ידי ארגוני הפיקוח כמו ה- FDA מוכיחים אחוזי יעילות גבוהים בהרבה.

לסיכום, אני מבין לגמרי אנשים שמבקשים טיפולים אלטרנטיביים מכל סוג שהוא כאשר הם נואשים וחרדים למצבם הבריאותי. אין לי שום טענה מולם כאשר המערכת הרפואית הרשמית מאכזבת אותם. הבעיה מבחינתי היא כאשר טיפולים שהוכחו כלא-יעילים, נמכרים לצד טיפולים מבוססי-מדע כשווים וחליפיים להם. זו פגיעה חמורה ביסודות שעליהם ניצבת הקידמה הטכנולוגית שלנו.

10:23. Homeopathy: there's nothing in it
ביום שישי ה- 4 בפברואר בשעה 10:23 בבוקר בכיכר דיזינגוף בתל-אביב, יתקיים ארוע מחאה נגד הלגיטימיזציה של טיפולים ותרופות הומאופתיות על ידי גופים ממשלתיים ומסחריים כמו קופות החולים ובתי המרקחת. במהלך הארוע נבצע "התאבדות המונית" באמצעות בליעת מנת יתר של תרופות הומאופתיות, על פי המסורת שהחלה התנועה הספקנית הבריטית. ארוע דומה יתרחש באותה יממה בערים רבות ברחבי העולם.

אחרים כתבו על כך בכישרון, ביסודיות ובהרחבה
. הכתוב ברשומה זו הוא נקודת המבט האישית והממוקדת שלי. פרטים ספציפיים תוכלו לקרוא כאן.

2 תגובות:

  1. הרעיון הוא, שכאשר אתה משתמש בפלסבו שאתה משלם עליו הרבה, ובא בצורות מסתוריות עם הוראות שימוש שמזכירות טקס דתי, השכנוע העצמי שלך פועל יותר חזק, וכך אפקט הפלסבו חזק יותר. כמו שאומרת סבתא רוח שעוה: "חכמת הראש".

    השבמחק
  2. נכון מאד.
    כדאי להזכיר שלתרופות ולטיפולים קונבנציונליים יש גם כן אפקט פלצבו. ההבדל הוא שההשפעה הישירה שלהן פועלת בסבירות גבוהה משמעותית מאפקט זה לבדו.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.