יום שני, 20 בספטמבר 2010

האם ענני-קשת מנבאים רעידות אדמה? מאמר מאת פיל פלייט

[לפניכם מאמר נוסף מהבלוג Bad Astronomy מאת האסטרונום והבלוגר פיל פלייט, שפורסם גם באתר שפינוזה, אתר קהילת הספקנים בישראל]

ידידי דריק יוז הלשין באוזניי על אגדה אורבנית חדשה שמתפשטת: ענני-קשת מופיעים בשמיים זמן קצר לפני רעידות אדמה. הרבה אנשים הזכירו זאת בטוויטר, למשל. [הקישורים המקוריים אינם פעילים עוד, אבל לא מסובך למצוא קישורים דומים. י.ל.]

אני אתחיל בשורה התחתונה: העננים הללו אינם קשורים באופן פיסי לרעידות אדמה באופן כלשהו. אבל כיצד אני יודע זאת ידרוש טיפונת הסברים.

ראשית, מה הם ענני-קשת? כפי שאתם יכולים לראות בתמונה, מדובר בענן שצבעי הקשת נראים על פניו. לעיתים הם מכונים ענני אש, אם הצורה של הענן מזכירה להבות אש (כמו בתמונה למעלה).

שנית, מה גורם לתופעה? זה די פשוט, למעשה. גבישי קרח בענן פועלים כמנסרות, שוברים את אור השמש למרכיבי הצבע שלו ומפזרים אותם. זה בעיקרון מה שגורם לקשת "אמיתית", רק עם גבישי קרח במקום טיפות מים זעירות. הזווית בין השמש, הענן, ובינכם חשובה גם כן, אך המרכיבים החיוניים הדרושים לאפקט הזה הם ענני קרח ואור שמש. זהו זה.
תמיד יש עננים עם גבישי קרח, ואפקט הקשת (כמו כלבי-שמש, הילות, ועוד) הוא די נפוץ. למעשה, עבורי זה נדיר לא לראות משהו כזה לפחות פעם בשבוע, ולעתים קרובות יותר בחורף. אפילו בקיץ, עננים גבוהים יכולים ליצור אירועים יפים כאלה.

אז מה הקשר בין תופעה זו לבין רעידות אדמה?
הנה רמז: אין קשר. מה שקורה כאן הוא שאנשים רואים את העננים הללו, ואז תוך יום או יומיים חווים רעידת אדמה. במחשבתם של האנשים נוצר קשר בין שני האירועים האלה. זה לא מפתיע, מאחר ויש נטייה אנושית חזקה לייחס אירועים זה לזה אפילו אם הם אינם קשורים; אם אירוע קורה לאחר אירוע אחר אז אנחנו נוטים לחשוב שהוא נגרם על ידי (או לפחות קשור אל) האירוע המוקדם יותר.

אבל זהו כשל לוגי, שיש לו אפילו שם נפלא בלטינית: פּוֹסְט הוֹק, אֶרְגוֹ פְּרוֹפְּטֶר הוֹק, שמשמעותו אחריו, ולכן כתוצאה ממנו. לעיתים שני אירועים אשר מתרחשים בסמיכות זמנים זה לזה אכן קשורים, אבל לרוב הם לא. החלק הקשה הוא לדעת להבדיל בין המקרים.

במקרה של העננים הללו, אני יכול להיות בטוח ב- 100% כמעט שהם אינם קשורים לרעידות אדמה. מדוע? כי עננים אלו הם נפוצים מאד, ולכן אפשר לייחס אותם לכל דבר. ראיתי ענן-קשת, ואז דרכתי על קקי של כלב! ראיתי ענן-קשת, ואז מצאתי דולר ברחוב! ראיתי ענן-קשת ואז היתה רעידת אדמה!
וזכרו, גם רעידות אדמה נפוצות. אפילו רעידות גדולות מתרחשות כל הזמן; אי-שם בעולם רעידות אדמה בעוצמה 6 ומעלה מתרחשות שלוש פעמים בשבוע בממוצע. וכמובן רעידות אדמה קטנות הן הרבה יותר נפוצות; בארצות הברית לבדה יש יותר מ- 50 רעידות אדמה שניתן להרגיש מדי יום!

זה מגדיל משמעותית את הסיכויים.
זו הסיבה שאגדות אורבניות כמו זו שורדות; הרעיון עולה במוחו של מישהו, ובקלות "מקבל אישור" מפני שמישהו ראה ענן והרגיש רעידת אדמה. רק שהם לחלוטין בלתי תלויים. זו נטייה טבעית ומובנת, אבל כמו אשלייה אופטית, צריך להבין שהמוח שלנו משטה בנו.

תפיסות מוטעות כמו זו לעולם אינן גוועות; אני יודע זאת מפני שכתבתי בדיוק על נושא זה לפני כמעט שנתיים. במאמר ההוא טענתי כך:
אני רואה דברים כאלה כל הזמן, מפני שאני עושה משהו שהרבה אנשים לא עושים: אני מסתכל למעלה. ברצינות, זה פשוט מאד כשעושים את זה, רואים הילות, כלבי-שמש וקשתות באופן די תדיר. במיוחד בעונת החורף, אבל לא בהכרח. כל מה שצריך הוא רק ענני קרח בגובה רב.

ברוב המקרים, אני חושב שהתרופה לאגדות הללו היא פשוט תשומת לב. אל תלכו בתלם, הביטו למעלה! הביטו סביב! העולם הוא באמת מקום ממש מגניב, והוא מסתדר יפה מאד גם בלי שנוסיף לו כל מיני קשרים מלאכותיים.

_______________________________________________
כרגיל, תודה לאהוד מימון שערך את התרגום במהירות חורכת מקלדות

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.