יום שלישי, 9 בספטמבר 2014

הבז שישוב אל החלל

ותיקי הקוראים אולי זוכרים את סדרת הרשומות "הבז ששב מן החלל" אודות מסע התלאות של החללית היפנית היאבוסה שנשלחה לנחות על אסטרואיד, לאסוף ממנו דגימת קרקע ולשוב לכדור הארץ.
היאבוסה שוגרה לחלל בשנת 2003, ומאותו רגע החלו התכניות להשתבש. המשימה הפכה מניסיון נועז לסיפור הרפתקאות מותח ומסעיר שסופו טוב כנגד כל הסיכויים.
למעשה כל כך טוב, שסוכנות החלל היפנית JAXA הזדרזה להודיע על משימת המשך שתחזור על אותן פעולות, אבל כדרכם של היפנים, משימת ההמשך תוכננה להיות הרבה יותר משוכללת ובעלת הרבה יותר יכולות.

JAXA / Akihiro Ikeshita

הכירו את היאבוסה 2, שאולי נראית כמו חללית רגילה, אבל חלליות רגילות לא נפרדות במהלך משימתן ל- 13 חלקים שונים בעלי משימות משלהם.


היאבוסה 2 תשוגר בדצמבר 2014, שזה עוד מעט, והרכבתה כבר הסתיימה. היא תטוס לאסטרואיד 1999JU3, שאני מאד מקווה שיקבל שם אמיתי לפני השיגור, ותגיע אליו בשנת 2018.
היאבוסה 1 הגיעה לאסטרואיד איטוקאווה עם סמן שמשליכים ליד אתר הנחיתה כדי לסייע בהתקרבות הזהירה ועם נחתת קטנה בשם מינרווה, שאבדה בחלל במהלך המשימה. היאבוסה 2 מתוכננת לנחות פעמיים, ולכן היא נושאת חמישה סמנים.
בנוסף לכך יטוסו שלוש גירסאות מתקדמות של מינרווה. אלו לא נחתות במובן הרגיל של המלה, אלא דלגנים, שמסוגלים לקפץ על פני השטח דלי הכבידה של האסטרואיד ולבצע מדידות שונות באתרים שונים.
היאבוסה 2 נושאת גם דלגן גדול ומשוכלל של סוכנות החלל הגרמנית בשם מאסקוט (MASCOT), שאמנם נראה כמו סתם קופסה, אבל כזאת שיודעת למדוד שדות מגנטיים, לצלם באור נראה ובתת-אדום ולבחון גרגרים זעירים על פני הקרקע. אה כן, גם לקפוץ. היא מסוגלת גם לקפוץ.

הדלגן MASCOT. קרדיט: DLR

זה עוד לא הכל.
כדי לדעת יותר על מבנה והרכב האסטרואיד צריך לבדוק מתחת לפני השטח, ולשם כך נושאת היאבוסה 2 קליע שיכול ליצור מכתש קטן. החללית עצמה אינה יכולה להעניק לקליע את המהירות הדרושה לשם כך, אז הקליע הוא למעשה מטען נפץ שמועך גוש נחושת לצורת קליע ומשגר אותו לכיוון הקרקע במהירות גבוהה מאד.
מאחר וגם הפיצוץ וגם הפגיעה בקרקע עלולים לפגוע בחללית, תתוזמן הפעלת המטען כך שהיאבוסה 2 תספיק למצוא מקלט בצידו השני של האסטרואיד. מאחר וארוע הפגיעה בקרקע יכול גם הוא לשמש להבנת הרכב האסטרואיד וצריך לתעד אותו, תתיר החללית מאחוריה מצלמה זעירה שתרחף באופק הפיצוץ ותעביר את התמונות לחללית המוגנת.



היאבוסה 2 עצמה נושאת גם כן ציוד מדעי משל עצמה, אולם הכלי העיקרי שלה הוא מערכת איסוף הדגימות, מעין צינור טלסקופי שעליו היא תנחת, והחלקיקים שיילכדו יועברו לשמירה בתא אכסון מיוחד.
בשנת 2020 מתוכננת החללית לעשות את דרכה חזרה לכדור הארץ, ולהשליך את תא האכסון חזרה לאטמוספירה. התא יצנח במדבריות אוסטרליה והחומר הצפון בתוכו יועבר למעבדות של מכוני המחקר היפניים.

משימת היאבוסה 2 מדגימה שוב את היכולת של יפן כמעצמת חלל, ויהיה מעניין לעקוב אחרי התקדמותה. בינתיים נותר לנו להמתין לשיגור ולקוות שלהבדיל ממשימת היאבוסה הראשונה, הפעם הכל יעבור ללא תקלות.

[עדכון 30/9/2014 - מועד השיגור הוכרז הלילה. החללית תשוגר ביום ראשון 30/11/2014 בשעה 07:24 שעון ישראל מאתר השיגור "יושינובו" באי טנגשימה ביפן. החללית תשוגר עם שלושה "טרמפיסטים", לווינים זעירים להוכחת טכנולוגיות שונות.]
[עדכון 28/11/2014 - מועד השיגור נדחה ביום עקב מזג אוויר שעלול לסכן את השיגור. המועד כעת הוא 1/12/2014 בשעה 06:22 שעון ישראל.]
__________________________________
לקריאה נוספת - פוסט עם הרבה תמונות מהבלוג של אמילי לקדוואלה באתר האגודה הפלנטרית.

3 תגובות:

  1. אני רוצה לראות את הקטע בסוף שבו כל החלקים האלה מתחברים מחדש ויוצרים רובוט ענקי עם חרב לייזר.

    השבמחק
  2. אוף גנבו לי את התגובה

    השבמחק
  3. אתה הרצאת אצלנו בבית ספר לפני כמה שנים ויש לי שאלה - נכון אמרת שפחד מוכר ? כן אז יש איזה משהו שמאיים על כדהא ? אמרת של800 השנים הקרובות לא אם אני לא טועה...משהו עם נאסא. .

    תודה על המענה .

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.