יום שבת, 16 בנובמבר 2013

שביט ISON במופע מרהיב

יתכן שיהיה לנו שביט בשמיים בשבועיים-שלושה הקרובים. כלומר, אחד שאפשר לראות גם ללא משקפות וטלסקופים.

שביט אייסון (ISON) כפי שצולם אתמול (15/11).

מדי פעם חולף שביט במערכת השמש הפנימית, מפתח זנב לתפארת וקהילת האסטרונומים קוראת לציבור לצאת ולחזות בתופעה הנדירה. הבעיה היא שלא ניתן לדעת עד כמה בהיר יהיה השביט כשיחלוף בסביבה, והסיכוי למופע מרהיב הוא לא גדול.
מצד שני, כאשר ההתבהרות מתרחשת, היא נמשכת ימים ספורים בלבד, ולזמן קצר כל יום כך שקל לפספס את המחזה.
מי שראה שביט בשמיים לא ישכח את החוויה במהרה. זו חוויה ייחודית ונדירה, ולכן אם שביט אייסון יואיל בטובו להאיר את שמי הלילה, אסור יהיה לפספס.

אייסון הוא שביט חד-פעמי. הוא מבקר את השמש לראשונה, ומסלולו שולח אותו למסלול בריחה מכוח המשיכה שלה. הוא לעולם לא יחזור. [עדכון 28/11: חישובים חדשים מראים שהמסלול של אייסון הוא בכל זאת אליפטי, בעל מחזור של לפחות 400,000 שנים.]
זו גם הסיבה שאנחנו לא יודעים עליו הרבה. הוא התגלה לפני פחות משנתיים ומאז עוקבים אחרי מסלולו. עכשיו הוא קרוב לשמש יותר מכוכב הלכת נוגה, והתפרצויות נוספות בגרעין שלו עיצבו זנב מרשים וירקרק באורך של מיליוני קילומטרים. ההערכות הן שהוא יצליח להישאר שלם גם לאחר המעבר הקרוב לשמש.
ההתפרצות האחרונה גרמה לעלייה מהירה בבהירות שלו, כך שכרגע ניתן לצפות בו בקלות במשקפת שדה, וממקום חשוך גם ללא אמצעי עזר כלל.

מיקום השביט בשמיים ב- 05:30 לפנות בוקר מדי יום בשבוע הנוכחי.

הבעיה העיקרית בלשכנע אתכם לנסות לצפות בשביט אייסון, היא שצריך לקום לפנות בוקר לשם כך. מנקודת מבטנו רואים את השביט במזרח בקבוצת וירגו (בתולה), קרוב לכוכב הבהיר ביותר בה, ספּיקה. קבוצה זו זורחת בעונה הנוכחית רק לפנות בוקר, כך שאפשר יהיה לצפות בשביט בסביבות 05:00 בבוקר ועד שהשמש תאיר את השמיים במידה שלא תאפשר לראות שום דבר מלבדה.
ב- 28 בנובמבר יגיע השביט למרחק הקרוב ביותר לשמש במסלולו, ויתחיל להתרחק ממנה. הפעם נוכל לראות אותו אחרי השקיעה, בצד מערב כמובן. גם הפעם הוא יופיע בשמיים לזמן קצר כי הוא ישקע מעט לאחר השמש. כמו כן לא ניתן לדעת כבר עכשיו עד כמה הוא יישאר בהיר לאחר ההתקרבות לשמש. כאמור, שביטים הם בלתי צפויים.

הדבר היחיד שלא רק צפוי בהם לחלוטין אלא אף וודאי, הוא המסלול בו הם נעים. לכן שמועות על התקרבות מסוכנת לכדור הארץ או סיפורים הזויים אף יותר הם שקריים וחסרי בסיס.

שמיים צלולים וצפייה מהנה!

____________________________________
עוד על שביטים ב"מסה קריטית":

7 תגובות:

  1. התחזיות שהיו בזמנו לגבי אולי-אולי-אולי-שביט-באור-יום נוגעות לתקופה של ההתרחקות מהשמש?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא בהכרח. דובר באופן כללי על הזמן בו השביט קרוב לשמש, אבל אלה היו ניחושים וסטטיסטיקות, לא ממש מידע קונקרטי.

      מחק
  2. יש לי הסתייגות קטנה מהמשפט האחרון בפוסט. אתה טוען שמסלוליהם של שביטים הם ודאיים, אבל בכל פעם ששביט מתקרב לשמש, הוא פולט גזים ושאר ירקות שגורמים למסלול להשתנות. כך בעצם נוצר מצב בו המסלול הוא אחד מהדברים הלא ודאיים בחייו של שביט.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא. המסלול אינו משתנה בצורה ניכרת, בוודאי שלא במעבר בודד ליד השמש, כתוצאה מפליטת החומר מהגרעין. המהירות של השביט בחלק הזה של המסלול שלו היא כל כך גבוהה, ששינויים כאלה הם מזעריים.

      מחק
  3. הי יואב, יש לך דש חמה מילדי החלל בשפיים! היום קבלו הנחיות לצפיה באייסון בחפשת החנוכה, נראה אם יקומו!! תודה, ולי

    השבמחק
  4. אז מתי אפשר לראות בלי טלסקופ?

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.