יום שלישי, 30 באפריל 2013

כן, אנחנו חיים בעתיד

זה:




באחד הפרקים של סדרת המד"ב פַיירפלַיי יושבים חברי צוות הספינה סרניטי סביב שולחן האוכל ודנים בהשלכות הגילוי שריבר, אחת מחברי הצוות הפחות יציבים, היא גם בעלת יכולות על אנושיות.
ווֹש אומר "זה נשמע כמו משהו שלקוח מהמדע הבדיוני", וזואי מגיבה "אנחנו גרים בספינת חלל, יקירי".

למרות הסמארטפון, המכונות הרובוטיות וההנדסה הגנטית, הדבר שמסמל באופן המובהק ביותר את העתיד, כמו גם את המדע הבדיוני, הוא הטיסות המאויישות לחלל.
לאחרונה אנחנו נחשפים ליותר ויותר למיזמים שהולכים להטיס אנשים לחלל באופן פרטי, כך שלאחר עשרות שנים של דריכה במקום, נראה שסוף סוף דברים מתחילים לנוע. המדע הבדיוני הופך למציאות, ואנחנו למעשה כבר חיים בעתיד שאותו אך דמיינו לפני זמן לא רב.

ההתקדמות האחרונה בכיוון זה היתה ניסוי הטיסה שנערך אתמול למטוס החלל ספייסשיפּ-2 (Spaceshiptwo) של חברת וירג'ין גלאקטיק, שבפעם הראשונה הפעילה את המנוע הרקטי בזמן הטיסה.

וירג'ין גלאקטיק היא חברה שהוקמה על מנת ליצור תשתית לתיירי חלל, שיוכלו לטוס לתת-מסלול ובעתיד גם גבוה יותר. החברה יצרה מיזם משותף עם חברת סקיילד קומפוסייטס שתכננה והטיסה בשנת 2004 את מטוס החלל הפרטי הראשון, "ספייסשיפּ-1", שהפך לכלי הרכב הפרטי הראשון שהעפיל מעל גובה 100 ק"מ, שלפי המוסכמה הוא גבול החלל.
ספייסשיפ-1 יכול היה להכיל אדם יחיד. טייס בלבד. לכן השלב הבא הוא כלי טיס שיכול לקחת נוסעים.
השיטה שבה הגיע ספייסשיפ-1 לחלל, והשיטה שתשמש גם את ספייסשיפ-2 היא זהה וייחודית: מטוס החלל נישא על גבי מטוס סילון בעל מבנה חריג למדי בעולם התעופה ושמו "ווייט נייט" (אביר לבן). האביר לוקח את מטוס החלל לגובה רב ומשחרר אותו. רק אז מפעיל מטוס החלל את המנוע הרקטי שלו ונוסק כלפי מעלה. לאחר הגעה לשיא הגובה מתרומם כל החלק האחורי של המטוס בתשעים מעלות, ומאפשר למטוס לדאות חזרה למטה בצורה מבוקרת עד לנחיתה על מסלול בדומה למטוס רגיל.
ווייט-נייט-2 נושא את ספייסשיפ-2

ספייסשיפ-2 בתצורת דאייה

וירג'ין גלאקטיק מתכננת להתחיל להטיס אנשים לתת-מסלול החל מהשנה הבאה, ואומרים שמאות אנשים כבר נרשמו. מחיר הכרטיס,
למקרה שאתם מתעניינים, הוא 200,000 דולרים. החברה מתכננת להפעיל מספר מטוסים במקביל, וכל מטוס יכול להטיס ששה אנשים מלבד שני טייסים.

בנוסף לטיסות לשם החוויה בלבד, לחברה יש גם שימושים נוספים למטוס. האחד הוא שיגור מטענים לחלל באמצעות רקטה שתשוגר מהאוויר במקום מטוס החלל ותשחרר לווינים קטנים למסלול סביב כדור הארץ, והשני הוא טיסות מסחריות בין יעדים רחוקים על פני כדור הארץ. בעיקרון ניתן להגיע באמצעות טיסה תת-מסלולית מצד אחד של העולם לצידו השני בשעות בודדות בלבד. האחרון הוא שימוש שלו מצפים זה כבר זמן רב מאד ויש לו ביקוש רב.

כמו שיוצא לי להגיד הרבה לאחרונה, זו תקופה מרגשת מאד לחיות בה.

______________________________
אסיים בקריאה לעזרה: אם מישהו או מישהי מהקוראים מוכן להקדיש כשרון וזמן ליצירת לוגו לבלוג לקראת סיום השנה השלישית לקיומו, אנא צרו קשר! מובטח קרדיט מלא, שבחים רבים ותהילת עולם (בכפוף לתקנון).
נ.ב. אין באמת תקנון.

3 תגובות:

  1. מה היית רוצה בלוגו?

    השבמחק
    תשובות
    1. פנה/פני אלי באמצעות הפרטים שכאן: http://nicecriticalmass.blogspot.co.il/p/blog-page_04.html
      אני רוצה לדעת עם מי אני מדבר. :)

      מחק
  2. ושמו של מטוס החלל הספציפי הזה (מהדגם ספייסשיפ 2) הוא כמובן "אנטרפרייז".

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.