יום חמישי, 31 בינואר 2013

לזכרם של אלו שהעזו

שבוע זה הוא שבוע זכרון בנאס"א, בו נזכרים באסטרונאוטים שנספו בעת מילוי תפקידם.
ה- 27 בינואר הוא יום האסון של אפולו-1, בו נספו בשנת 1967 האסטרונאוטים רוג'ר צ'אפי, ורג'יל (גאס) גריסום ואד ווייט. קצר חשמלי בזמן חזרות לקראת השיגור גרם לשריפה בתא הצוות בו היו סגורים האסטרונאוטים.
ה- 28 בינואר הוא יום האסון של מעבורת החלל צ'לנג'ר, בה נספו בשנת 1986 האסטרונאוטים מייקל סמית, ג'ודית רזניק, רונלד מקנייר, דיק סקובי, אליסון אוניזוקה, גרג ג'רוויס וכריסטה מקאוליף. במהלך שיגור משימה STS-51L התפוצצה המעבורת עקב כשל באחד ממאיצי הדלק המוצק.

ה- 1 בפברואר הוא יום האסון של מעבורת החלל קולומביה, בה נספו בשנת 2003 האסטרונאוטים קלפנה צ'אוולה, ריק האסבנד, ויליאם מקול, לורל קלארק, דיוויד בראון, מייקל אנדרסון והאסטרונאוט הישראלי אילן רמון. המעבורת התפרקה במהלך הכניסה לאטמוספירה כתוצאה מחור במגן החום.

"האסטרונאוט שנפל" לזכר האסטרונאוטים והקוסמונאוטים שאינם עוד.
הושאר על אדמת הירח בידי צוות אפולו-15 בשנת 1971. קרדיט: NASA

השבוע ביקר ראש נאס"א צ'רלס בולדן בישראל, לרגל כנס החלל הבינלאומי וציון עשור לאסון הקולומביה. במספר ראיונות הוא אמר שהדחף שלנו לצאת לחלל נשען על יצר הסקרנות, על הצורך לדעת מה נמצא מאחורי הפינה, מעבר לאופק. עם זאת לא ניתן לצאת לגלות דברים חדשים בלי להסתכן, כי תאונות ואסונות, שחלקם מביא לאובדן חיי אדם הם בלתי נמנעים. ניתן לצמצם אותם ולהתכונן לתרחישים ידועים, אבל לא ניתן להמנע מהם לחלוטין. הוא ציין בפרט את החברות המסחריות שתחלנה להטיס אנשים בקרוב מאד, שהן צריכות להכיר בכך ולהתכונן שחיי אדם יאבדו בידיהן.

זה אינו מחיר שצריך לקבל בהכנעה, אלא שיעור שנדרש ליישמו כדי להמשיך הלאה באופן בטיחותי יותר. כל האסטרונאוטים יצאו למשימותיהם בתחושת שליחות ובתשוקה רבה. אף על פי שידעו שהם עוסקים באחד המקצועות המסוכנים בעולם, ברור היה לכל אחד מהם שהמסע אל מעבר לאופק שווה את הסיכון.

לזכרם.

8 תגובות:

  1. סיכון זה חלק מהמשימה.. כמה שהתאונות האלו נוראיות (וחלק גדול מהן אפשר היה למנוע בדיעבד) הן מאפשרות לנו ללמוד ולשפר את עצמנו.

    צריך גם לזכור שכמה שכל התאונות האלו נוראיות, המבצעים האלו מאד מאד מאד מסוכנים -- ויחסית לרמת הסיכון, מספר ההרוגים הוא יחסית קטן. צריך ללמוד מהמקרים האלו, אבל גם כדאי לזכור את הדברים בפרופורציות ולא לוותר.

    השבמחק
  2. The Threads that Bind Us
    http://www.youtube.com/watch?v=oKDQtlgct6g
    התחילו לצפות ב00:38

    השבמחק
  3. To boldly go where no one has gone before

    מצדיעה לזכרם.

    השבמחק
  4. יהי זכרם של המעזים ברוך.

    השבמחק
  5. תמונה יפה ועצובה שלא הכרתי.
    מחווה מוזיקלית שהייתי אחראי לה בשבועיים ומשהו האחרונים, לזכר הנספים בקולומביה:
    http://www.facebook.com/hapizmonim/posts/370201856421008
    שבת שלום.

    השבמחק
  6. זה מטורף בעיניי שאנשים לוקחים על עצמם סיכון כזה ומוכנים לנסוע לחלל רק בשביל להביא לגילויים חדשים שיכולים אולי לעזור לאנושות. אני בקושי מוכנה לצאת ממפת חיפה, וגם זה רק אם ממש בא לי לעשות שופינג בתל אביב.

    השבמחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.