יום רביעי, 29 בפברואר 2012

סוף העולם בפתח!

להלן סיכום של ההרצאה "2012 - נבואות חורבן ותקפותן" שהעברתי במפגש "ספקנים בפאב" השבוע, וגם לפני כמה שבועות בחמד"ע.

מי לא יודע שבשנת 2012 יגיע סוף העולם? בין אם מאמינים בכך ובין אם לאו, כולם שמעו על כך. זה לא מפתיע שהתקשורת עוסקת בזה, כי סוף העולם הוא נושא שמניע רגשות רבים, וכמובן נוגע לכולנו. השנה מקושרות נבואות סוף העולם לסיומו של לוח השנה של תרבות המאיה, שמסתיים ב- 21 בדצמבר, יום היפוך החורף. 

לוח השנה שתלוי אצלי בבית ליד דלת הכניסה מסתיים בספטמבר, ולא רק שאיש אינו סבור שזה מנבא את סוף העולם בספטמבר, משום מה יש העדפה של "הידע הקדמון" של שבטים עתיקים על פני ידע מבוסס בן זמננו. בני המאיה לא חזו את סוף העולם, אלא יצרו לוח שנה שמסתיים אי שם בעתיד הרחוק לגביהם, ואילו היו מתקיימים עד היום, הם היו ממשיכים אותו הלאה לשנים הבאות. או עוברים ללוח השנה הגרגוריאני כמו כולם.

נבואות חורבן היו מאז ומעולם. אם תעקבו אחרי חוזי העתידות הללו, תראו שהותיקים שבהם כבר הספיקו לחזות את סוף העולם במספר מועדים בעבר, וכפי שקל להבין, טעו בגדול. אם בוחנים את אתרי האינטרנט שלהם, קל לזהות גם מניע עסקי שעלול לגרום לכאורה לאנשים מסויימים להמציא נבואות מסוג זה:
- "סוף העולם בפתח - קנו את הספרים שלי לפרטים המדוייקים של העתיד לבוא".
- "כולנו הולכים למות! - תפילה בשקל ותשעים תקל על סבלכם בעולם הבא".
יש אפילו מי שמוכרים ערכות הישרדות...

גם הוליווד ניצלה את האירוע, כי סרטי אסונות נראים טוב על מסך ענק, ובסרט "2012" שהוקרן לפני כשנתיים הוצג סוף-עולם באופן משכנע למדי מבחינה חזותית. אתר האינטרנט של הסרט, שמטרתו הברורה היא שיווק, הציג את נושא סוף העולם כעניין אמיתי ומוסכם מדעית, שהרשויות מסתירות מהציבור. האתר הכיל המון מידע שנראה אמין, למרות שכולו פרי הדמיון.

בסרט הוסברה הקטסטרופה כתוצאה מ"מוטציה" שעברו חלקיקי הנייטרינו המגיעים מהשמש, כך שהם גורמים לשינויים בכדור הארץ, שינויים כמו תנועת יבשות מהירה...
כן, הזהירו אותנו. מסרטים כאלה.
אחד האיומים שהוצגו באתר הסרט היה שובו של ניבירו, כוכב הלכת הנסתר שחוזר כל כמה אלפי שנים ומחולל שמות במערכת השמש הפנימית. צריך לדעת שכבר לפני מאתיים שנה התגלה כוכב לכת חדש, אורנוס, רק לפי השפעתו הקלה על מסלולו של שבתאי. היום לכל אסטרונום חובב יש ציוד הרבה יותר איכותי כך שאילו היה קיים כוכב לכת נוסף, הוא היה מתגלה באמצעות האור המוחזר ממנו והשפעתו על הגופים האחרים במערכת השמש.
כמובן שאפשר לטעון שהוא רחוק מאד, שהרי חייב להיות מרחק שממנו לא נצליח להבחין בכוכב לכת כזה. זה נכון; יכול להיות כוכב לכת גדול במרחק של פי כמה עשרות או אפילו פי 100 מהמרחק של פלוטו מהשמש, ולא נוכל לראותו, אבל אם הוא יתקרב אפילו קצת, נוכל לזהות אותו עשרות שנים לפני הגעתו. במלים אחרות זה לא יקרה ב- 2012.
ומה אם כוכב לכת זה ינוע ממש מהר בצלילתו לכיוון מערכת השמש הפנימית כדי להספיק להגיע השנה? פירושו של דבר הוא שמהירותו היא אלפי קילומטרים בשניה, פי כמה ממהירות הבריחה הגלקטית! גוף שנע במהירות כזו יחלוף דרך הגלקסיה ושום כוח משיכה לא יוכל לעצור אותו ולסובב אותו חזרה, כלומר שהוא איננו כוכב לכת ובוודאי שלא תופעה מחזורית.


כאשר דנים בבוא סוף העולם השנה, עולה בדרך כלל עניין ההתיישרות של כוכבי הלכת של מערכת השמש. הכוונה היא שכל כוכבי הלכת מסודרים לאורך קו ישר. על כך יש לי שלושה דברים להגיד.

ראשית, כבידה היא כוח שדועך באופן מעריכי כשמתרחקים מגורם המשיכה. לכן הכבידה של כוכבי הלכת האחרים אינה משפיעה כהוא זה על כדור הארץ ועל החיים שעליו, כי היא קטנה לאין שיעור מהשפעת הכבידה של השמש (העצם הגדול ביותר בסביבה) ושל הירח (העצם הקרוב ביותר), וגם הם קטנים לאין שיעור מהשפעת הכבידה של כדור הארץ עצמו עלינו ועל הסביבה בה אנו חיים. לכן זה לא משנה אם כוכבי הלכת מסתדרים על קו ישר, או בצורת משולש או אפילו מגן דוד. לא תהיה לכך שום השפעה עלינו.
שנית, התיישרות כוכבי הלכת לאורך קו ישר מתרחשת מדי פעם, ובבירור אינה קשורה לאירועי הכחדה המונית או קטסטרופה בקנה מידה עולמי. למעשה ההתיישרות האחרונה היתה בשנת 1984, ובאופן מופלא אנחנו עדיין כאן. גם ב- 1984 חזו כל מיני נביאים בעיני עצמם את סוף העולם, ובעוד שבדרך כלל שמורות הנבואות בעיקר לעולם הנוצרי, הרי שבלוח השנה העברי היתה זו שנת ה'תשמ"ד, ואני אשאיר לזכרונכם או לדמיונכם להבין איך גם בארצנו חגגו את בוא החורבן.
שלישית, כוכבי הלכת לא מתיישרים אפילו קצת בשנת 2012.

רגע, התיישרות כוכבי הלכת חייבת לכלול גם את פלוטו?

ישנה עוד התיישרות המקושרת רבות לסוף העולם ב- 2012, והיא ההתיישרות הגלקטית. השמש (יחד עם כל מערכת השמש) נעה סביב מרכז שביל החלב, הגלקסיה בה אנו חיים. בתנועתה היא חוצה את מישור שביל החלב מדי 30 מיליון שנים בערך, ובזמן שהיא נמצאת במישור הגלקסיה, הרי היא נתונה באזור צפוף הרבה יותר מאשר שאר החלל. מלא באבק בינכוכבי שמסתיר מאיתנו את אורם של אזורים שלמים כולל את האור שמגיע ממרכז שביל החלב. חוץ מזה, ההתיישרות של השמש, כדור הארץ, והחור השחור שבמרכז הגלקסיה עלולים לגרום ללחצי כבידה בלתי נשלטים על פני קרום כדור הארץ ולחורבן כללי. מה, לא?

אז אם נחזור לאבק, הוא אכן צפוף הרבה יותר משאר החלל הבינכוכבי, אבל הוא עדיין מאד מאד מאד ריק, כך שאין סיבה לחשוש מפניו.
שנית, כבידת החור השחור הסופר-מאסיבי שבמרכז שביל החלב משפיעה עלינו גם עכשיו, כי אחרת השמש לא היתה מקיפה אותו (יחד עם שאר הכוכבים בגלקסיה). מהמרחק בו הוא נמצא יחסית אלינו, כוח הכבידה העצום שלו קטן יותר ממיליאדית מכוח הכבידה של השמש על כדור הארץ ולכן הוא חסר משמעות עבורנו.
שלישית, השמש לא תעבור במישור שביל החלב ב- 2012. המעבר הבא יקרה בעוד כמיליון שנים.

ה- Great Rift, פס האבק השחור שמסתיר את אור הכוכבים שבמרכז שביל החלב.

להבדיל מסיפורי ההתיישרויות חסרי הקשר למציאות, ישנו תרחיש הקשור לסערת שמש כל כך חזקה שתחסל את החיים עלי אדמות. סערות שמש הם דבר מוכר, והן מתרחשות בתכיפות רבה יותר כאשר השמש בשיא פעילותה. פעילות השמש משתנה במחזוריות של כ- 11 שנים, אך למרות שיש גם הפתעות ששוברות לפעמים את הסדר המחזורי, שיא המחזור הנוכחי לא יקרה ב- 2012.
במהלך סערת שמש, קווי השדה המגנטי בשולי השמש מסתבכים זה בזה ומשתחררים בבת-אחת. האירוע משליך כמות אדירה של חלקיקים טעונים לחלל במהירויות גבוהות מאד. לפעמים כדור הארץ נמצא בדרכם של החלקיקים, והדבר גורם להם לשנות כיוון ולנוע לאורך קווי השדה המגנטי של כדור הארץ, המסתיימים באזור הקטבים של כדור הארץ.
פגיעת החלקיקים הטעונים בפרודות האוויר היא שיוצרת את זוהר הקוטב, האורורה. פגיעה שלהם במערכות אלקטרוניות עלולה לגרום להריסתן, ולכן בעיקר לווינים ומטוסים עלולים להיות בסכנה בזמן סערת שמש. אבל זה בעצם הכל. החיים על פני האדמה די מוגנים ממפגע זה תודות למגנטוספירה של עולמנו.
מצד שני יכול להיות נזק עקיף; אירוע קשה מסוג זה גרם להשבתת רשת החשמל של קויבק ב- 1989 למשך 9 שעות. הרשת סיפקה חשמל למיליוני אנשים במקום די קר. דמיינו את התמונות מהשבועות האחרונים באירופה, ומה היה עלול לקרות שם בהיעדר חשמל לשעות ממושכות.

צילום של פני השמש. קווי השדה המגנטי נראים לעין בזכות הפלסמה שנעה לאורכם.

ומה עם התהפכות הקטבים המגנטיים? האם תופעה זו תביא חורבן על החיים בעולם? האם היא באמת עלולה להתרחש?
התשובה היא פשוטה; לא רק שזה יכול להתרחש, זה אף קרה מספר לא קטן של פעמים בהיסטוריה של כדור הארץ.
ידידי אור ביאליק, דוקטורנט לגיאולוגיה באוניברסיטת בן גוריון, סיפר לי שאמנם אין מתאם ברור בין התהפכות הקטבים המגנטיים לבין אירועי הכחדה המונית, אבל לא ידוע מהו הגורם לתהליך הזה, והאם הוא צפוי לקרות בקרוב. במהלך היפוך הקטבים, השדה המגנטי של כדור הארץ מתפרע ומסתבך, יוצר קטבים מגנטיים זמניים במקומות כמעט אקראיים, ובאופן כללי נחלש מאד יחסית למצב הנורמלי. בעת אירוע שכזה עלולים להיות שיבושים למערכות אלקטרוניות בכל בעולם, ולא רק בקטבים, והדבר עלול להשפיע גם על בעלי חיים נודדים שתלויים בשדה המגנטי על מנת לנווט. התופעה הגיאולוגית הזו נחשבת לתופעה מהירה, אבל צריך לזכור שמבחינת גיאולוגים, תהליך מהיר הוא תהליך שנמשך "רק" אלפי ועשרות אלפי שנים. כלומר לא ב- 2012.
אבל כתבתי כאן שהתהליך הזה גם לא מובן למדע לחלוטין. מה אם בדיוק ב- 21 בדצמבר 2012 יתהפכו הקטבים בבת-אחת? התשובה היא שזה דווקא לטובה, כי תופעות המעבר יהיו מיידיות והמצב יחזור לקדמותו למעט כיוון הקטבים, וזה נזק מזערי למדי.

מהנזקים האפשריים: שבוע ניווטים מתסכל מאד.

זו לא חכמה גדולה להמציא נבואות חורבן. הנה שתיים משלי:

הסיכוי שלי ושל כל אחד ואחת מכם למות הוא 100 אחוזים, תוך כמה עשרות שנים. אני בכנות מקווה שאני לא מחדש לכם כאן.
גם הסיכוי להכחדה המונית בכדור הארץ הוא 100 אחוזים, תוך כמה מיליארדי שנים, וסביר שאף יותר מפעם אחת.
לסיכום אני מבקש להדגיש שהסיכוי שיתרחש סוף העולם השנה איננו אפס. הוא אמנם מאד נמוך, אבל הוא תמיד קיים. העניין הוא שהוא אינו שונה מהסיכוי שהוא יתרחש בעוד שנה, שנתיים או בעוד מאה שנה, אז אל תאמינו למי שטוען שהוא רואה את העתיד.
הסיבה היחידה לכך שהסיכוי להגעת סוף העולם ב- 2012 גדול משמעותית מזה שהיה ל- 2011, הוא ששנת 2011 כבר הסתיימה.

עדכון: אולי יעניין אתכם לקרוא עוד רשומה שכתבתי בנושא זה: כיצד להתכונן לסוף העולם

13 תגובות:

  1. תודה על הכתבה הברורה ומאירת העיניים. אשמור אותה לפעמים הבאות שאני נתקל בהבלי 2012...

    השבמחק
  2. מעולה!
    אגב, אין צורך לומר 'ואילו היו מתקיימים עד היום', כי בני המאיה עדיין קיימים היום - כמובן שכל השרלטנים שמדברים על לוח המאיה ו'נבואות המאיה' לא טורחים להתעניין בילידים בדרום ומרכז אמריקה (אליבא דוויקיפדיה, הריכוזים הגדולים ביותר של עמי מאיה נמצאים כיום בהונדורס, בליז וגוואטמלה) שמנסים לשמר את השפה והתרבות העתיקות שלהם. כמו שציין XKCD, אחרי שתגמר השטות הזו של 2012, כולם ישכחו מהמאיה פתאום (http://xkcd.com/998 ).

    השבמחק
  3. יעל איזו פיסת מידע מעניינת תודה רבה!

    השבמחק
  4. רועי: מכיוון שקשה 'לשמוע' טון באינטרנט, אני מקווה שהתגובה שלך לא היתה סרקסטית... ובכן, אין בעד מה. אני ממש לא מומחית לנושא, יש לציין (אני חושבת שנחשפתי אליו בעקבות תגובות ל-XKCD ההוא, ולא ממש עשיתי מחקר מעבר לקצת קריאה בוויקיפדיה וכד'), אבל באמת מרתק בעיניי כמה קל לשרלטנים לקחת עם אמיתי עם תרבות מורכבת ולצמצם את כל זה לאיזה שניים-שלושה פרטים מיתיים שמתאימים לתיאוריות שלהם. זה כמובן קורה עם תרבויות שכבר נכחדו (שומרית, בבלית, מינואית, וכו'), אבל גם עם כאלה שעדיין קיימות. אני תוהה מה דעת הקהל בקרב עמי המאיה עצמם לגבי כל עניין 2012 - אם כי די סביר שכמו בכל מקרה כזה הדעות חלוקות בין כאלה שחושבים שזו תשומת לב חיובית (למשל שזה יעזור לעורר מודעות לנסיונות לשמר אלמנטים תרבותיים אחרים) לכאלה שחושבים שזה נורא ואיום. וכאלה שלא אכפת להם. ואולי גם כאלה שבאמת מאמינים שכשייגמר מחזור השנים העולם יבוא לקיצו, כי פסיכים יש בכל מקום.

    השבמחק
    תשובות
    1. חוזרת לפוסט הישן (שאולי עם פרוס דצמבר יקבל יותר צפיות) כדי להוסיף לינק לכתבה המאוד מעניינת הזו על איך עמי המאיה בני זמננו מרגישים כלפי השטויות האפוקליפטיות של "נבואות המאיה":
      http://boingboing.net/2009/10/13/what-actual-mayans-a.html

      מחק
  5. מקורי מציאותי וחד וחלק...:) ביג לייייק

    השבמחק
  6. דיוק מתמטי מסטודנט שעושה קורס בהסתברות:
    ההסתברות לסוף העולם בדיוק ב-21 בדצמבר היא כן 0 כי הזמן רציף תחת הממשיים.
    או שאני טועה ולא קיים למשל הזמן 19:40 ופאי שניות?

    השבמחק
    תשובות
    1. אנא הטעה אותי אם אני צודק, אבל 21 בדצמבר הוא פרק זמן גדול מאפס, ולכן ההסתברות שמשהו יקרה בו חייב להיות גדול מאפס.

      מחק
    2. ומה אם מרחב הזמן המלא הוא אין סופי?

      מחק
    3. סיכוי להתרחשות הוא תמיד יחסית לפרק זמן מסויים. יחסית לאינסוף הוא הרי תמיד יהיה שואף לאפס (אבל לא אפס!).

      מחק
  7. אחלה מאמר, אבל שאלה אחת לי שלא הבנתי שמעניינת אותי, אז דיברת על התהפכות הכתבים, בוא נגיד שאנחנו אומרים שב21 התהליך של התהפכות הקטבים יחל וייגמר בעוד אלפי שנים, אז אולי סוף העולם לא ייה מחר אבל התהליל יחל כביכול... אז מה יקרה?
    מה קרה בפעמים החארונות שהקטבים התהפכו? האם היו בני אדם? איך זה השפיע והאם זה עשה נזק כלשהו?
    רק לם הבהרה, לא, אני ממש לא מאמינה בסוף העולם מחר, אבל היי, תמיד שווה לקוות:)

    השבמחק
    תשובות
    1. קודם כל יש הסבורים שתהליך היפוך קטבים כבר התחיל, זה פשוט כל כך איטי שאנחנו לא מסוגלים להבחין בו.
      בפעמים הקודמות אמנם לא היו עדיין בני אדם, אולם היו בעלי חיים, ולא נמצא מתאם בין תופעת הטבע לבין הכחדות המוניות שגם כן כבר התרחשו לא פעם בעבר.
      אגב, יש הסבורים שאנחנו נמצאים גם בעיצומו של תהליך הכחדה המונית, שהוא גם איטי למדי.

      מחק

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.